PVV wil geen hulp aan Erdogan

Vragen van de leden De Roon en Wilders (beiden PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en aan de minister van Buitenlandse Zaken en aan de minister van Defensie over Turkse steun voor jihadi’s en over een Turks verzoek om inzet inlichtingendiensten voor jacht op opponenten van Erdogan:

Kent u het bericht dat de Turkse inlichtingendienst MIT steun heeft gevraagd aan een Duitse inlichtingendienst (BND) bij de jacht op opponenten van het bewind van president Erdogan (*)?

Is een dergelijk verzoek ook terecht gekomen bij een of meer Nederlandse inlichtingendienst(en)? Hoe is daarmee omgegaan?
Zo neen, welke instructies gaf/geeft u aan de inlichtingendiensten voor het geval een dergelijk verzoek binnenkomt?

Ziet u hierin aanleiding om de samenwerking met Turkse inlichtingendiensten te beëindigen ? Zo neen, waarom niet?

Bent u bereid om aan Erdogan duidelijk te maken dat de Nederlandse inlichtingendiensten geen verlengstuk mogen zijn van zijn politieke terreur?

Kent u het bericht dat de Turkse regering jihadi’s steunt (**) ?

Was de AIVD en de MIVD bekend met deze Turkse steun voor jihadi’s ?

(*) http://www.spiegel.de/politik/deutschland/fethullah-guelen-tuerkei-fordert-unterstuetzung-vom-bnd-a-1108528.html

(**) http://www.spiegel.de/politik/deutschland/deutschland-und-die-tuerkei-ueber-terror-spricht-man-nicht-a-1107939.html