PVV: Antillen moeten meer gaan betalen voor de Kustwacht

De PVV wil dat de Antilliaanse eilanden Curaçao, Aruba en Sint-Maarten financieel meer gaan bijdragen aan de Kustwacht voor het Caribisch gebied. Nu is het zo geregeld dat Nederland 85% van de Kustwachtbegroting voor zijn rekening neemt. Een onacceptabel hoog aandeel.

Daarom heeft PVV-Kamerlid Raymond de Roon vandaag twee moties ingediend. De Roon hoopt zo een einde te maken aan die oneerlijke kostenverdeling. “De Antillen zitten nu voor een dubbeltje op de eerste rang. Het is zelfs zo krom dat de Antillen over een groot deel van de begroting geen cent bijdragen. Je kan het dus gerust een criminele kostenverdeling noemen waarvan de corrupte Antillen profiteren.”

De moties die De Roon heeft ingediend verzoeken de regering zich in te zetten voor een eerlijkere kostenverdeling. De Roon wil de Antillen laten meebetalen aan alle kosten die de Kustwacht maakt. Iets dat voorheen niet gebeurde, zoals bij de kosten die gemaakt zijn in het kader van luchtverkenningen.

Binnenkort zal over de moties worden gestemd.

Update 27 september 2016: Helaas! Nederland blijft voor Sinterklaas spelen in het Caribisch gebied. Bijna alle partijen in de 2e Kamer stemden tegen de onlangs ingediende PVV-moties die verzoeken om een eerlijkere kostenverdeling voor de Kustwachtbegroting van het Caribisch gebied.

PVV-Kamerlid Raymond de Roon: “Een Kamermeerderheid vindt het kennelijk prima dat Nederland maar liefst 85% van de Kustwachtbegroting in de West blijft financieren. Curaçao, Aruba en Sint-Maarten kunnen hun financiële verantwoordelijkheid nu grotendeels blijven ontlopen. Dat is teleurstellend omdat juist deze eilanden profiteren van de Kustwachtorganisatie.”