Spoeddebat over de verhoging van het eigen risico - Inbreng

Hieronder de inbreng van Fleur Agema tijdens een spoeddebat over de verhoging van het eigen risico.

Spoeddebat verhoging Eigen Risico

Het Eigen Risico is de nieuwe melkkoe van deze regering. Vooral ouderen en zieken zijn met Bos de klos.

Het Eigen Risico levert de regering 1,5 miljard euro op en zou de zorgconsumptie verminderen. Niet dus. Het CPB becijferde dat het totale effect van het Eigen Risico op de zorgkosten van 58 miljard niet meer is dan een schamele 60 miljoen euro. Dat is 1 promiel.

En wanneer we dan als samenleving het risico lopen dat met name ouderen zorg gaan mijden waardoor ze vaker in het ziekenhuis belandden (Chandra et al. 2007) en de besparingen dus te niet worden gedaan door juist hogere zorgkosten dan is de overheid in het licht van een vergrijzende samenleving erg stom bezig.

Gezondheidsschade, veroorzaakt na verhoging van het Eigen Risico, lijdt er uiteindelijk toe dat het herstel van die schade duurder is dan de oorspronkelijke behandeling waarvan is afgezien (Economisch Statistische Berichten 94 (2009))

Heeft de minister eigenlijk wel eens op een rijtje gezet voor hoeveel kosteneffectieve behandelingen er een Eigen risico wordt geheven?

Minister Klink studeert hoe hij de (eerder opgelopen) hoger dan verwachte kostenstijging in de zorg gaat compenseren. Wellicht door het verhogen van het Eigen Risico. Dat is voor mijn fractie onacceptabel. De gewone Nederlander, de gewone man en vrouw mogen de portemonnee trekken nog meer dan 155 euro p.p.p.j. omdat minister Klink niet het lef, niet het leiderschap heeft om tegen Wouter Bos te zeggen: handen af van de zorg. De zorg is belangrijker dan al die verschrikkelijke linkse hobby's.

Gelukkig had de Partij van de Arbeid een dag voor de verkiezingen een helder moment. Bij monde van Eelke van der Veen werd verklaard dat zij tegen het verhogen van het eigen risico zijn. Daar danken wij hem hartelijk voor. De vraag is echter of hij dat nu een week van na de verkiezingen ook nog vindt. Immers, dan kunnen de plannen van Klink om het Eigen Risico te verhogen en die nog door de ministerraad moeten, van tafel. De Partij van de Arbeid is nu aan zet.

We kunnen de minister een dienst bewijzen: met een aangenomen motie tegen verhoging van de Eigen Bijdrage voor de zorg zit hij een stuk gemakkelijker aan de onderhandelingstafel met minister Bos.