AO Gaswinning Groningen (3e termijn).

Voorzitter, ik heb het in mijn eerste termijn gehad over de 100% schadevergoedingen voor de inwoners van het getroffen gebied. Zo'n 1500 van hen hebben daar meteen de volgende dag gebruik van moeten maken, omdat wij en het KNMI donderdagnacht verrast werden door alweer een nieuwe beving. Tot op heden zijn er al 20 bevingen geweest dit jaar en de wetenschappers zijn het er over eens: er zullen dit jaar en de komende jaren nog vele aardbevingen volgen en die zullen ook steeds zwaarder worden. Hoe graag we het misschien ook zouden willen, er is gewoon geen aan/uit knop voor deze aardbevingen.

Voorzitter, na de emotionele verhalen bij de hoorzitting hier en gesprekken met de bewoners in het gebied zelf, is het mij duidelijk geworden dat veel mensen niet alleen last hebben van materiele schade. Veel mensen zijn zo bang geworden voor de aardbevingen en de mogelijke gevolgen dat zij gewoon weg willen uit het gebied, ondanks dat zij daar zijn geboren en getogen. Maar deze mensen zitten nu in feite gevangen in hun eigen huis, dat onverkoopbaar is geworden, wachtend op de zware klappers die onvermijdelijk komen gaan, of je gaskraan nu langzaam dichtdraait of niet. Minister Kamp heeft immers zelf aangegeven dat het verlagen van de gaswinning een verwaarloosbaar effect heeft op de kans op een zware beving.

Voorzitter, dat is wat de PVV betreft een onacceptabele situatie en ik zou aan Minister Kamp dan ook het voorstel willen doen om voor deze mensen een uitkoopregeling in te stellen. Bied de mensen die nu gebukt gaan onder de aardbevingen een reƫle uitweg, in plaats van de fopspeen van 10 of 20% minder gaswinning. Laat de bewoners kiezen: of 100% schadevergoeding of een uitkoopregeling voor iedereen die weg wil, dat is de enige eerlijke oplossing voor Groningen en de B.V. Nederland. Niet alleen voor de bewoners is dit de beste oplossing, ook financieel gezien is dit op de lange termijn een verstandige en goed betaalbare oplossing. Als alle ongeveer 50.000 huishoudens uit het aardbevingsgebied zouden vertrekken, kost dit zo'n 8-9 miljard euro, terwijl er de komende jaren nog voor zo'n 200 miljard euro uit de grond zal worden gehaald. Kortom het betreft hier nog geen 5% van de gasopbrengsten voor de Staat. En dan heb ik het nog niet eens over een bijdrage van Shell en Esso/Exxon Mobil, de 2 bedrijven die samen verenigd in de NAM zijn. Gezamenlijk zijn zij goed voor zo'n 60 miljard euro winst vorig jaar. Daarbij zal lang niet iedereen willen vertrekken uit dit prachtige gebied waarin zij zijn opgegroeid. Een hoogleraar economie bij het tv programma Buitenhof schatte dat zo'n 4000 gezinnen gebruik zouden willen maken van een uitkoopregeling, de totale kosten zouden dan zo'n 1 miljard zijn.

Maar los van de kosten gaat het erom dat de mensen, wier leven over hoop ligt door de aardbevingen, een uitweg wordt geboden op een bestaan zonder angst voor aardbevingen. De PVV vraagt de regering om haar verantwoordelijkheid te nemen. De Staat en de NAM veroorzaken het probleem en verdienen daar grof geld aan. Is de minister bereid om een klein beetje van dat geld te gebruiken voor een goede uitkoopregeling?