feed-image RSS

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,

Eerste termijn

De agenda van volgende week zag er vrij onschuldig uit. Ik zie zaken als een gedachtenwisseling over Griekenland en een gedachtenwisseling over Spanje op de agenda staan. Er staat weliswaar een antibelastingontwijkingspakket op de agenda, maar de documenten zijn nog niet beschikbaar, dus dat wordt ook een gedachtenwisseling. Verder een gedachtenwisseling over de bankenunie en er wordt over het btw-actieplan gepraat, maar ook daarvan zijn geen documenten beschikbaar.

EERSTE TERMIJN

Ik begin met Griekenland, want dat blijft een gebed zonder einde. In Griekenland is het moddergooien weer begonnen, zoals we dat gewend zijn. De verwijten vliegen over en weer en het IMF dreigt zelfs met een failliet van Griekenland en met een exit als de schulden niet worden verlaagd. Griekenland grijpt naar afluisterpraktijken en tapt illegaal gesprekken af van het IMF. Griekenland zoekt zelfs steun bij andere zwakke broeders zoals Portugal. We zijn inmiddels 300 miljard verder met dit land en nog steeds wordt er onderhandeld over hervormingen van de publieke sector, het pensioenstelsel, de belastingen, de energiemarkt en privatiseringen. Allemaal zaken die allang op orde hadden moeten zijn.

teun-van-dijck