feed-image RSS

Al 5 jaar lang debatteren we in het Nederlandse parlement over Griekenland.
Het land dat nooit de euro had mogen krijgen!
Het land dat nooit een bail-out had mogen krijgen!
Het land dat zich constant niet aan de afspraken houdt!
Het land waar je met 50 op pensioen kan!
Het land met de meeste ambtenaren!
Het land waar nauwelijks belasting wordt betaald!
En dit kleine landje (nog geen 2% van de Europese economie), houdt heel Europa al 5 jaar in de houdgreep!
De Grieken houden zich niet aan afspraken en traineren, chanteren, schofferen erop los. We worden belazerd waar we bij staan!
Wie dat niet ziet, is stekeblind of supernaïef!

Deze Griekse soap loopt al sinds mei 2010. Al meer dan vijf jaar. Al vijf jaar beloven de Grieken van alles maar gebeurt er niets. Al vijf jaar laten we ons voor de gek houden en al vijf jaar probeert Brussel de brand te blussen met miljarden van onze euro's.

Het is alles of niets, de euro zal en moet gered worden. "Whatever it takes", scandeerde Draghi. De euro is onomkeerbaar, zei mevrouw Merkel. En het mag wat kosten…………... De instituties pompten 250 miljard in dat land en de ECB houdt nu de Griekse banken overeind. Terwijl de Grieken al hun spaargeld weghalen, mag de ECB deze tekorten aanvullen. Inmiddels hebben de banken al 90 miljard aan liquiditeitssteun ontvangen. In het begin van dit jaar was dit nog 30 miljard. De Grieken hebben 50 miljard van hun spaarrekening gehaald. Hoelang denkt de ECB hiermee door te kunnen gaan? Is dit niet in strijd met het mandaat van de ECB? Is dit niet gewoon een extra steunpakket van 90 miljard? Geld dat we ook kwijt zijn.

De nationalisatie van ABN AMRO – FORTIS – ASR heeft de belastingbetaler meer dan 34 miljard gekost, waarvan het ABN AMRO-deel 22 miljard besloeg. Mijn eerste vraag aan de minister luidt dan ook als volgt. Hoe krijgen we dat verschil van 12 miljard ooit terug van Fortis ASR? Levert dat wel genoeg op?
Dit kroonjuweel hadden we natuurlijk nooit moeten verkwanselen in 2008. De bank is overgenomen, in stukken gescheurd en als rompbank weer teruggekocht door de Staat, voor veel te veel geld. De belastingbetaler mag nu het gelag betalen voor deze blunder.

teun-van-dijck