feed-image RSS

Griekenland

Mijn fractievoorzitter voorspelde het al tijdens het ingelaste debat op 19 augustus: als de zilvervloot van 26 miljard op 20 augustus binnen is, gaan alle afspraken overboord. En zo geschiedde: op de dag dat de 26 miljard werd overgemaakt, hield Tsipras het voor gezien. En nu maar wachten op nieuwe verkiezingen…

Tot die tijd mogen door de interimregering geen wettelijk bindende beslissingen worden genomen. Alle afspraken (MoU) staan dus in de ijskast.
En deze minister maar roepen "Afspraak is afspraak"!

De Grieken hebben gisteren met het mes op de keel ingestemd met het pakket. Het was slikken of stikken. En nog geen 12 uur later kunnen ze het eerste cadeautje tegemoet zien. Ze krijgen 7 miljard overgemaakt uit een noodpotje van de EU-begroting. Een potje dat is opgebracht door alle 28 lidstaten. En Engeland, Denemarken en Tsjechië zijn het hier niet mee eens. Waarom zou de Engelse belastingbetaler opdraaien voor de chaos in Griekenland? De Engelsen zijn maar al te blij dat ze geen euro hebben.

TEUN VAN DIJCK - ALGEMEEN OVERLEG GRIEKENLAND - 7 juli 2015

De Grieken hebben zich zondag duidelijk uitgesproken.
Meer dan 60% zei 'nee', OXI.
Laten we het Griekse 'nee' dan ook net zo duidelijk beantwoorden met een VERTREK uit de euro.
Tot vorige week dacht de minister van Financiën er ook zo over: “Bij een 'nee' is er geen basis voor een nieuw programma en geen basis voor Griekenland binnen de euro”.
Zo ja, waarom zet hij dan de deur weer op een kier voor een nieuw programma? Dat begrijpt niemand! Gooi die deur toch dicht; op slot!

teun-van-dijck