Debat over de Staatsbank Fortis & ABN Amro

Vluchten kan niet meer. De financiële crisis is nu ook doorgedrongen tot in de Nederlandse huiskamer. Wat een paar maanden geleden nog onmogelijk leek is nu de harde realiteit. De beurzen zakken wereldwijd als een plumpudding in elkaar en banken durven niet meer te lenen, niet aan elkaar en niet aan de particulier. Angst en wantrouwen houdt de financiële sector in de wurggreep. Met alle gevolgen voor de economie en onze welvaart.

Debat Nationalisatie Fortis Nederland & ABN Amro
d.d. 8 oktober 2008
Teun van Dijck
PVV

Tijdens de voorjaarsnota heb ik reeds mijn zorgen geuit over de donkere wolken boven Nederland, waar dit kabinet geen antwoord op had. Het enige wat dit kabinet daarop kon zeggen was: Nederland staat er goed voor en kan tegen een stootje. Nog geen week geleden moesten we vernemen dat Nederland € 4 miljard injecteerde in Fortis om te voorkomen dat deze om zou vallen. Maar geheel uit het niets moesten we afgelopen vrijdag horen dat Fortis Nederland en ABN Amro zijn genationaliseerd. Hiermee neemt de Nederlandse belastingbetaler een substantieel risico van liefst 16,8 miljard euro. Dit nieuws kwam voor heel Nederland (incl. het parlement) als een donderslag bij heldere hemel.

We kunnen vandaag natuurlijk uren stilstaan bij de vraag of ABN Amro überhaupt wel verkocht en opgeknipt had moeten worden en of daar geen grove fouten zijn gemaakt door Toezichthouder (DNB) en Kabinet. Ten tijde van de overname was reeds bekend dat de kredietcrisis eraan stond te komen en dat Fortis een problematische kredietportefeuille beheerde.

De PVV heeft er begrip voor dat in een crisissituatie als deze snel en daadkrachtig handelen noodzakelijk is, maar de manier waarop vorige week door deze minister van Financien is geacteerd, getuigt van ongekend acteertalent. Chapeau!

Vorige week tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen, hebben we de minister doorgezaagd over de deal met Fortis en nu begrijp ik ook waarom we zo’n nietszeggende briefje kregen, die meer vragen opriep dan beantwoordde. De onderhandelingen waren toen kennelijk in volle gang. Ik wil daarom de minister vandaag oproepen volledige openheid van zaken te geven.
Wat is er precies gebeurt tussen vorige week zondag en afgelopen vrijdag, waardoor deze verdergaande stap van nationalisatie noodzakelijk bleek? Gaarne een ondubbelzinnig antwoord.

Minister Bos stelt dat de Nederlandse Fortis- delen gezond zijn en beschermd moesten worden tegen besmettingsgevaar. Maar hoe gezond zijn deze delen eigenlijk? Hoeveel lijken zitten er in de kast? Is dit eigenlijk wel bekend?

De PVV is in principe tegen het nationaliseren van een bankinstelling, daar dit een private aangelegenheid is. Maar we begrijpen heel goed dat overheidsingrijpen noodzakelijk was. De gevolgen voor de financiële sector, de samenleving en de economie zouden niet te overzien zijn geweest als deze beide systeembanken waren omgevallen.
Maar de PVV wil hier wel benadrukken dat deze nationalisatie een zeer tijdelijk karakter moet hebben en  dat deze bank zo snel mogelijk weer geprivatiseerd moet worden. Kan de minister aangeven wanneer en op basis van welke criteria hij overgaat tot privatisering?

Door de nationalisatie is Fortis / ABN Amro in een klap de meest betrouwbare bank van Nederland, misschien wel van Europa. Wat betekent dit voor de concurrentiepositie van andere banken zoals Rabobank en ING. In de brief stelt de minister dat het niet de bedoeling is dat misbruik wordt gemaakt van dit concurrentievoordeel. Maar ondertussen is er wel sprake van oneigenlijke concurrentie. De staatsbank garandeert namelijk de spaartegoeden voor de volle 100% en kan daarnaast goedkoper en makkelijker geld lenen op de kapitaalmarkt.
Hoe gaat de minister deze oneerlijke concurrentie bestrijden?

PVV wil 100% deposito garantie voor particulieren en bedrijven (alleen voor banken met hoofdzetel in NL), zodat een eerlijke concurrentie ontstaat en de run op banken stopt!
Wat betekent dit depositogarantie stelsel voor de risico’s voor andere banken, die uiteindelijk garant staan (domino-effect). Kan de minister dit eenzijdig verhogen, terwijl hij het risico afwentelt op andere banken.
Als ING failliet gaat en de andere banken moeten de uitbetaalde deposito’s (tot € 100.000) ophoesten, lopen deze ook het risico om te vallen!

Tenslotte wil de PVV van de minister weten welke risico’s verzekeraars en pensioenfondsen lopen in deze financiële crisis? In hoeverre zijn zij tegen al dit geweld bestand. Deze week alleen al verdampte 35% van de waarde van? Hoe veilig zijn onze pensioenen en verzekeringen (incl. spaarhypotheek)? Gaarne een toelichting!
Kunt u de koopkracht voor 2009 nog garanderen als de pensioenpremies stijgen en indexatie uitblijft?