Economische gevolgen van de Kredietcrisis

Teun van Dijck

De heer Wilders betreurt het dat hij hier vanmorgen niet aanwezig kan zijn. De reden is dat hij zich moet verweren voor het Gerechtshof in Amsterdam tegen lieden die het niet eens zijn met het OM om hem niet te vervolgen vanwege ondermeer Fitna. U zult het vandaag dus met mij moeten doen.

De wereldeconomie stort als een plumpudding in elkaar. Ons land krijgt te maken met een recessie. We moeten rekening houden met massaontslagen, met honderdduizenden extra werklozen, met duizenden faillissementen, met een groot begrotingsgat en een astronomisch oplopende staatsschuld. De crisis in ons kleine land is een feit. Ook het kabinet begint dit langzaam in te zien!

De schuld van dit alles wordt gelegd bij de banken, die onverantwoorde risico’s hebben genomen, bij de kredietbeoordelaars die knollen voor citroenen hebben gewaardeerd, bij de toezichthouders die hebben zitten slapenen en sommigen geven zelfs het kapitalisme de schuld.
Maar minister Bos maakt het helemaal bont en maakt zelfs de burgers medeplichtig! Terwijl juist zij als enige het slachtoffer zijn van deze crisis. Zij zien hun spaargeld, hun pensioen, de waarde van hun huis en vaak zelfs hun baan in rook opgaan! Minister Bos het zou u sieren als u deze opmerking terugneemt!

Wereldwijd worden maatregelen genomen. Centrale banken verlagen rentes om de economie aan te zwengelen. Banken en industrieën worden door overheden overeind gehouden. Ook in Nederland hebben we inmiddels miljarden in de financiële sector gepompt en is de overheidsschuld inmiddels met het duizelingwekkende bedrag van 90 miljard euro opgelopen (in 2 maanden tijd).

Maar de vraag die vandaag voor ligt, is wat het kabinet gaat doen om onze economie te redden. Het kabinet kondigt met veel bombarie een pakket maatregelen aan, maar dit pakket blijkt grotendeels gebakken lucht of oude wijn in nieuwe zakken.

De enige echte ingreep van het kabinet is de werktijdverkorting, waarmee 20.000 banen tijdelijk kunnen worden gered. Een andere maatregel is het vervroegd afschrijven voor bedrijven. Deze maatregelen geven een klein beetje lucht, maar het is zeker niet genoeg.

Verder beschouwt het kabinet het niet doorgaan van belastingverhogingen - zoals de MKB winstbelasting en het niet doorgaan van de BTW verhoging - ook als lastenverlichting. Wie houdt hier nu wie voor de gek?!

De woningmarkt zit op slot; de bouwsector droogt op; de productiebanden worden stilgelegd en steeds meer bedrijven trekken de stekker eruit. Het kabinet staat erbij en kijkt erna!

De PVV pleit voor maatregelen om de woningmarkt vlot te trekken (NHG verhogen), investeringen in de bouw van huurwoningen en aanleg van wegen moeten versneld worden uitgevoerd, het spaarloon moet worden vrijgegeven, kredietenverlening moet weer op gang worden gebracht en de koopkracht bij burgers moet worden versterkt.

De PVV vindt de maatregelen van het kabinet veel te eenzijdig. Eerst worden miljarden in banken gepompt en worden een paar pleisters uitgedeeld aan bedrijven,  maar het kabinet vergeet de gewone man en vrouw. Het kabinet vindt een koopkrachtimpuls van 1,75% meer dan voldoende en minister Van der Hoeven pleit zelfs voor loonmatiging! Het enige wat onze economie echt helpt is als we allemaal veel meer geld in onze portemonnee krijgen, want met 4 tientjes per maand, trek je de economie echt niet uit de modder!

Wij kiezen daarom voor een flinke lastenverlichting. Koopkracht is het enige medicijn tegen een economie die ziek op bed ligt. De begroting moet worden opengebroken en al het overtollig vet moet worden geschrapt en teruggegeven aan de burger. De begroting verdient een flinke liposuctie.

Weg met de verspilling van belastinggeld aan Vogelaarwijken, kansloze inburgering, de schuldsanering van de Nederlandse Antillen, ineffectieve ontwikkelingshulp, elitaire milieu- en kunstsubsidies en re-integratie. Dit alleen al is vier miljard in 2009. Geef al die miljarden terug aan de burger middels belastingverlaging. Het is tenslotte hun geld.

Wij maken ons ook ernstige zorgen over onze gepensioneerden. De gepensioneerden worden door dit kabinet driedubbel gepakt. Hun pensioen wordt niet geïndexeerd, ze gaan Bosbelasting betalen en verliezen de Buitengewone Uitgaven - regeling! En minister Donner is niet van plan iets voor onze gepensioneerden te doen. Verlaag daarom ook de belasting voor 65-plussers. Het kan allemaal. Sla onze tegenbegroting er nog maar eens op na.

En dan de banken. De banken moeten zich schamen. Eerst veroorzaken ze de kredietcrisis en vervolgens zijn ze terughoudend in de kredietverlening. Hiermee verergeren ze juist de recessie.
Minister Bos moet ervoor zorgen dat banken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door weer normaal kredieten te verstrekken en rentedalingen door te geven aan hun klanten. Met de genationaliseerde en gesteunde banken kan hij het goede voorbeeld geven.
Ook eventuele belemmeringen bij gebruik van de garantiefaciliteit moeten worden weggenomen en bij toekomstige steunoperaties moeten voorwaarden aan de kredietverlening worden gesteld.

Tot slot. Gerrit Zalm als nieuwe topman bij ABN Amro en Fortis. Mijn fractie vindt 750.000 euro salaris voor 1 man echt belachelijk. Een voorbeeld van de graaicultuur. Zo is de crisis ooit begonnen! Ik vraag daarom Minister Bos het salaris van zijn voorganger fors te verlagen tot de Balkenendenorm en hem in plaats van een bonus, een mooie flipperkast cadeau te doen. Daar is hij zeker zo blij mee!

Tweede termijn
Het kabinet ziet de ernst van de problemen niet. Minister Bos heeft met een paar miljard gestrooid om de banken te redden en vindt het wel welletjes zo. Minister Donner vindt ook dat hij met zijn Werktijdverkorting voldoende heeft gedaan. Het kabinet duikt weg en pakt niet door!

Het bedrijfsleven schreeuwt moord en brand, maar vindt geen gehoor. De uitzendbranche, de vervoerssector, de automobielbranche, de metaalsector, maar ook de bouw- en chemiesector zitten in zwaar weer. Er dreigen massaontslagen en faillissementen. Maar het kabinet gaat gewoon door met spenderen en laat de automatische stabilisatoren het werk doen.

De enige remedie om een recessie te lijf te gaan door als overheid te investeren in de bouw en infrastructuur en veel belangrijker nog de koopkracht van consumenten te versterken. Het kabinet onderneemt niets op deze punten en heeft geen plan. Vandaar de volgende motie:

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
verzoekt de regering conform de oproep van de G20, de Europese Commissie en OESO aan alle landen de belastingen te verlagen en versneld te investeren in infrastructurele projecten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Dijck

Ook het salaris van 750.000 voor ex-minister Zalm zit ons flink dwars, vandaar de volgende motie:

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
verzoekt de regering het salaris van de nieuwe topman bij ABN Amro en Fortis vast te stellen op maximaal het niveau van de Minister-President,
en gaat over tot de orde van de dag.

Van Dijck