Geef professor Buikhuizen een eredoctoraat

De Partij voor de Vrijheid wil dat minister Plasterk zich inzet voor een eredoctoraat of andere vorm van rehabilitatie van professor Wouter Buikhuizen. Deze wetenschappelijke pionier werd weggepest op de Leidse Universiteit en ging aan de slag als antiekhandelaar. Een artikel in NRC Handelsblad van zaterdag illustreert dat de denkbeelden van Buikhuizen inmiddels gemeengoed zijn.

PVV-onderwijswoordvoerder Martin Bosma: "Het gaat mij om de academische vrijheid. De linkse orthodoxie verhinderde het floreren van vrij, onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Buikhuizen keek naar de relatie tussen biologie en misdaad. Dat was onaanvaardbaar voor links. Die vond dat “de maatschappij” leidde tot criminaliteit. Dat misdaad ook een medisch facet kan hebben paste niet in de partijlijn. Daarom kwam progressief Nederland met een haatcampagne. Die werd geleid door columnist Piet Grijs van Vrij Nederland en de socioloog Cees Schuijt."

Een citaat van Buikhuizen, afkomstig uit een artikel dat enige jaren geleden verscheen in Vrij Nederland, geeft een goede indruk van de terreur waarop de professor getrakteerd werd uit linkse hoek.

"Met alle denkbare middelen werd geprobeerd te voorkomen dat ik mijn ideeën over de nieuwe biosociale criminologie kon uitdragen en ontwikkelen. Binnenstormen van gemaskerde, met kettingen bewapende personen, bij mijn oratie; Het gooien van een rookbom tijdens deze oratie; Valse bommeldingen waardoor het instituut moest worden ontruimd; Bekogeld en fysiek bedreigd worden bij lezingen; Herhaalde bedreigingen met de dood; Telefonische scheldkanonnades; Poep door de brievenbus; Het door het bestuur van het Academisch Ziekenhuis te Leiden verbieden van lopend onderzoek; De bedreiging dat men mij “te vuur en te zwaard zou bestrijden”, daarbij het geluid van een brand nabootsend."

Bron: Vrij Nederland

Klik hier voor de door de PVV gestelde Kamervragen.