Geert Wilders vecht vervolging aan bij Hoge Raad

Geert Wilders stapt naar de Hoge Raad om het bevel van het gerechtshof Amsterdam dat hij vervolgd dient te worden vanwege zijn kritiek op de Islam te laten vernietigen. De PVV-voorman heeft topadvocaat Bram Moszkowicz aangesteld als raadsman. "Ik heb de beste advocaat van Nederland in de arm genomen om keihard het gevecht aan te gaan tegen de aanklacht die mij boven het hoofd hangt," aldus Wilders.

Moszkowicz zal de procureur-generaal bij de Hoge Raad vragen om 'cassatie in het belang der wet' in te stellen. Dit is een rechtsmiddel dat wordt toegepast in situaties waarbij partijen niet zelf tegen een uitspraak in cassatie gaan (of kunnen gaan), maar waarbij de procureur-generaal de aan de orde zijnde rechtsvraag wel belangrijk genoeg vindt om daarover een uitspraak van de Hoge Raad te krijgen.

Voldoet de procureur-generaal aan het verzoek van Moszkowicz, dan kan dit er mogelijk toe leiden dat de uitspraak van het Amsterdamse gerechtshof door de Hoge Raad vernietigd wordt. Daarmee zou de vervolging van Geert Wilders van de baan zijn.

Zie ook: De Telegraaf, Elsevier, Algemeen Dagblad