Spoeddebat over de gevolgen van de kredietcrisis - Spreektekst

Hieronder de inbreng van Geert Wilders tijdens een spoeddebat over de gevolgen van de kredietcrisis.

Voorzitter,

De Nederlandse economie stort helaas als een kaartenhuis in elkaar. 2009 wordt het slechtste jaar sinds 1931. Een dag nadat in Amerika de financiele gigant Lehman Brothers instortte kwam dit kabinet nog met een feestbegroting. En wat lachen we nu om dat coalitie-akkoord dat er vanuit ging dat niet de economie het probleem is, maar het klimaat!

Maar gisteren ging de wekker af. Het CPB kwam met een krimp van 3,5%. Honderd duizenden mensen dreigen hun baan te verliezen. De roze dromen van dit kabinet zijn voorbij.

Betekent deze wake-up call ook dat het kabinet uit de veren komt? Nee! Bos en Balkenende draaien zich nog eens lekker om. En Rouvoet, die in het wiegje ernaast ligt, laten ze maar doorslapen. Dat scheelt brokken.

De Partij voor de Vrijheid verwijt dit kabinet struisvogelpolitiek en gebrek aan daadkracht. Terwijl de ene ontslaggolf na de andere plaatsvindt, ondernemers massaal failliet gaan, makelaars de hele dag uit het raam zitten te kijken omdat er geen huis meer verkocht wordt en de pensioenen verdampen blijft Balkenende/Bos in dromenland.

Ja, de banken en de verzekeraars zijn wel geholpen door PvdA-minister Bos met miljarden en bankiers genieten van hun Bos-bonus. Maar de gewone man krijgt niets. Sterker nog, het kabinet is aan het studeren hoe de gewone man een extra poot kan worden uitgedraaid. Asociale bezuinigingen op de AWBZ, een verhoging van de AOW-leeftijd, een verlaging van de hypotheekrente-aftrek, voor dit kabinet is alles bespreekbaar. Maar voor de PVV niet. Ik heb het vaker gezegd, en het blijft een waarheid als een koe. Er loopt een lange weg van Willem Drees naar Wouter Bos en die weg loopt steil naar beneden.

Een kabinet dat kibbelt over de hypotheekrenteaftrek terwijl de huizenmarkt op slot zit, een kabinet dat over de hoogte van de AOW-leeftijd praat en die ter discussie stelt, terwijl mensen onzeker zijn over hun pensioen, een kabinet dat het aantal koopzondagen wil verminderen, terwijl winkeliers hun deuren moeten sluiten, een kabinet dat komt met een rookverbod terwijl de horeca kreunt en steunt, zo’n kabinet, voorzitter, zo’n kabinet speelt niet alleen met vuur, maar gooit er ook nog eens flink wat olie bovenop. In plaats dat het kabinet de Nederlandse economie ondersteunt, wakkert dit kabinet de recessie juist aan.

In een aantal landen om ons heen weten ze wel hoe het moet. Daar geven ze hun burgers weer zuurstof door het verlagen van de belastingen. Zo kunnen consumenten investeren in hun eigen economie. Duitsland, Frankrijk en Amerika pompen vele miljarden in hun economieën. Maar Balkenende/Bos komt voorlopig niet verder dan een zuinige werktijdverkorting. Het is een beetje alsof we een oorlog in gaan met een katapult en een klappertjespistool.

Lastenverlichting is naar onze mening wat nu nodig is. Meer koopkracht zorgt voor meer bestedingen en jaagt de economie aan. Betaal deze belastingverlaging door te snijden in die verschrikkelijke linkse hobby’s. Voor dit kabinet zijn de sixties helaas nog niet voorbij. Dit kabinet moet nu maatregelen nemen waar Nederland om smeekt. Ik zou zeggen:

Beëindig onmiddellijk de miljardenstroom richting Brussel, waar vooral bureaucraten en Poolse boeren beter van worden. Stop met die bodemloze put die ontwikkelingshulp heet. Schrap die rare Vogelaarwijken. Ze is toch weg. Schei uit met die klimaat-waanzin. Geef niet langer gratis inburgeringscursussen, wie inburgert betaalt dat maar zelf. Stop de ontwikkelingshulp aan de grachtengordel, die rare kunstsubsidies. Beëindig die linkse staatsomroep. Hou op met de massa-immigratie die onze samenleving al meer dan 100 miljard euro heeft gekost, genoeg is genoeg. Draai onmiddellijk dat verschrikkelijke generaal pardon terug dat ons miljarden kost. Stoot de Antillen af. Sluit de arbeidsmarkt voor Polen, Roemenen en Bulgaren die onze mensen in de WW houden en drijven. Hou op met dat rare rekeningrijden, alleen de invoering al kost een paar miljard. Trek onze troepen terug uit Afghanistan, de held van links, Obama is nu aan zet. En laat de verkopers van vliegtuigen nog even in de wachtkamer zitten want die F16’s gaan nog jaren mee! De JSF, nu even niet.

Dat alles bij elkaar levert een astronomisch bedrag op. Tientallen miljarden aan Nederlands geld dat we kunnen besteden aan een forse lastenverlichting en het eventueel gedeeltelijk beperken van het oplopende financieringstekort.

Er is behoefte aan hoop en optimisme in Nederland, behoefte aan een geluid van een sterk Nederland dat deze storm doorstaat. Dat kunnen we eigenlijk niet van dit kabinet verwachten. Maar zolang u er nog zit, zeg ik tegen de leden van het kabinet, wordt wakker en doe wat. Bezuinig op linkse hobby’s, verlaag de belastingen van de burgers en stimuleer de economie.

Klik hier voor de motie die Geert Wilders tijdens het debat indiende.