Spoeddebat aanschaf JSF - Inbreng

Hieronder de inbreng van Geert Wilders tijdens een spoeddebat over de aanschaf van de Joint Strike Fighter.

Mevrouw de voorzitter, wat een prachtige dag vandaag. Buiten scheen de hele dag het zonnetje. Prima weer voor een mooie kabinetscrisis. Prima weer voor verkiezingen.

Na regen komt blijkbaar zonneschijn, want de donkere wolk die BalkenendeBos heet, is bijna voorbij. De Partij voor de Vrijheid bespaart de belastingbetaler ook graag een hele hoop geld. Dus mijn voorstel is: laten we de Europese verkiezingen combineren met verkiezingen voor het echte parlement. Dan hebben we op 4 juni een nieuwe Kamer en een week later een kabinet dat wèl kiest voor Nederland en de Nederlanders.

Natuurlijk moeten we ‘nee’ zeggen tegen het speeltje van de supersonische staatssecretaris, de staatssecretaris die nu zelf dreigt neer te storten. Geen testtoestellen dus. In deze tijden van economische crisis is het ongepast om te praten over de aanschaf van peperdure vliegtuigen. Geen nieuwe voordat de oude op zijn. De F16 gaat zeker nog 15 jaar mee. Dus laten we de beslissing nemen in 2019. Laten we er dan over praten. Ik heb nog wel een gaatje vrij in mijn agenda.

Het is raar. Dit kabinet vraagt aan een versleten stratenmaker van 65 jaar om nog twee jaar door te buffelen, maar de F16 mag wel genieten van een vut-regeling.

En wat weten we nu eigenlijk van de JSF?

We weten nu niet wat we over tien jaar voor zo’n ding moeten betalen. We weten niet hoeveel we er echt nodig hebben. We weten niet of ‘ie echt onzichtbaar is voor radar. We weten niet hoeveel herrie de JSF maakt. En niet of het ’t beste toestel is.

Stapels rapporten ontving de Kamer. Maar hoe meer papier we kregen, hoe minder we wisten. Hoe minder we weten. Meestal staat er op zo’n rapport ‘vertrouwelijk’ zodat de informatie niet te gebruiken is. Slechts drie procent van de informatie die de Kamer heeft gekregen is openbaar. Dat praat natuurlijk niet lekker.

Wat een enorm rampdossier. Geen wonder dat de vorige staatssecretaris, meneer Van der Knaap, het al na een paar maanden voor gezien hield en ergens burgemeester werd. Jack het Lek mag nu het gat dichten.

Voorzitter, ik volg de debatten over de JSF met veel belangstelling. Een woord dat ik heel veel hoor is ‘end-life update’. Dat gaat dan over het vliegtuig. Maar het kan ook net zo goed slaan op dit kabinet. Dit debat gaat natuurlijk allang niet meer over de JSF. Dit debat gaat over ruzie binnen de coalitie.

Vice-Premier Bos steunt vanaf zijn huisadres de PvdA-fractie voluit. Zijn eigen nieuwe kindje vertroetelt hij ongetwijfeld en dat gunnen wij hem ook van harte, -gefeliciteerd vanuit deze plek- maar dit kabinet legt hij te vondeling. Hij jaagt mevrouw Hamer en mevrouw Eijsink met getrokken bajonet naar de loopgraaf en vertelt ze te vechten tot de laatste zetel.

We zullen zien wat er gebeurt. We zullen zien of de PvdA het lef heeft om niet alleen vandaag voet bij stuk te houden maar ook de komende dagen. We zullen zien of Wouter Bos het aandurft om uit het kabinet te stappen. We zullen zien of de PvdA-fractie het pikt als het kabinet de motie die mevrouw Kant net heeft ingediend en ik mede heb ondertekend niet uitvoert. Als het kabinet weigert de motie uit te voeren dan is dat toch een keiharde klap in het gezicht van de PvdA-fractie. Dan moet je toch zeggen: weg met dit kabinet. Stuur ze naar de eeuwige jachtvliegtuigen. Stuur ze richting Vogelaar.

Of voorzitter, kiest de PvdA voor het pluche? Kiest men voor zetel en zekerheid? De PvdA-fractie weet dat de man met de zeis klaar staat. Zij weet dat de kiezer popelt om een einde te maken aan dit multicul-kabinet, aan het wanbeleid, het gesmijt met geld, de linkse hobby’s, de massa-immigratie en de exploderende asielinstroom. Steeds meer Nederlanders zien dat en hebben er schoon genoeg van.

Voorzitter, de vraag is of de JSF, zoals het heet, ‘stealth’ is, dus onzichtbaar voor de radar. Wie dat zeker wel is, is onze minister-president. Waar is zijn leiderschap, waar is zijn regie? Aan premier Balkenende en de CDA-fractie heb ik de vraag hoe lang ze zich nog in de maling laten nemen door de PvdA. Anonieme CDA-politici laten in een ochtendkrant weten dat als de PvdA niet wil regeren ze maar beter uit de coalitie kunnen stappen. Kijk, zonder naam durven ze wel. Maar durven ze het ook dadelijk als de microfoon aanstaat? Durven ze dan ook door te pakken, meneer Van Geel?

Het CDA moet toch eens laten zien van welke partij de Minister-President is. Want wie maakt hier nou eigenlijk de dienst uit? Is dat Balkenende of Bos? Het lijkt er steeds meer op dat de premier Wouter Bos heet.

Of het nou gaat om de economische crisis en het voorlopig niet bezuinigen of over de JSF, keer op keer gaat het CDA van premier Balkenende op de knieën en is de PvdA van Wouter Bos de grote overwinnaar. Ik vraag u, meneer de Minister-President, hoe lang pikt u dit nog? Hoelang pikt u dit nog, meneer Van Geel? Hoe lang wilt u nog een bijwagen zijn? Waarom laat u zich steeds vernederen? Ergens, meneer Van Geel,  moet toch ook bij u een klein stukje ruggengraat zitten. Dat is in ieder geval medisch aangetoond.

Voor de PVV-fractie is het glashelder. Geen JSF-testtoestellen. Zet het kabinet dat toch door, ondanks de motie van mevrouw Kant, die door mij mede ondertekend is, dan verdient zij niets anders dan een motie van wantrouwen en die zal ze krijgen ook.