Spoeddebat over klassezorg - Inbreng

Hieronder de inbreng van Fleur Agema tijdens het spoeddebat over klassezorg d.d. 2 juni 2009. De inbreng is ook op youtube te zien. Klik hier om die beelden te bekijken.

Basiszorg in plaats van 24-uursluiers voor onze ouderen

Wanneer je als hulpbehoevende oudere in het verpleeghuis komt dan word je AOW-tje je bijna helemaal afgepakt. Ook je pensioentje. En om je verblijf betaalbaar te maken betalen wij allemaal uit betrokkenheid een hele smak geld mee voor de AWBZ. En als we dan met zijn allen zo rond de 60.000 euro bij elkaar hebben gebracht voor één jaar zorg, dan mogen we daar toch enige basiszorg voor terug verwachten?!

Als je een zorgzwaarte in ‘pakket 6’ hebt dan heb je veel hulp bij de verzorging nodig. Bij het wassen, bij het aan- en uitkleden, het opstaan, haren kammen, tanden poetsen. Je kamer wordt schoongemaakt, je wordt geholpen met eten en je was wordt netjes gedaan.

Nou heeft de staatssecretaris er aan het einde van vorig jaar al voor gezorgd dat uit dit ‘pakket 6’ geschrapt is dat je dan gemiddeld 23 uren zorg per week krijgt. Zij laat dat soort dingen liever over aan de met dollartekens verblinde zorgmanagers- en directeuren. Diezelfde ‘goedzakken’ gaan nu bepalen wat zíj basiszorg vinden of wat ze gaan uitbezuinigen en in een zogeheten ‘pluspakket’ gaan stoppen. Voor die zorg moet dan grof bijbetaald worden.

Een dagelijkse douchebeurt? Wat ons betreft basiszorg, wat de zorgmanagers en de staatssecretaris betreft: hup in het pluspakket. 24-uursluiers? Wat ons betreft weerzinwekkend, wat de zorgmanagers en de staatssecretaris betreft economisch zéér verantwoord. Een wandelingetje? Wat ons betreft normaal, voor de zorgmanagers een extraatje. Zelfs gevangenen hebben het beter, want die mogen wel elke dag luchten!

Op de vraag vandaag wanneer iemand voldoende gewassen is, antwoordde de staatssecretaris: “Als hij of zij schoon is”. Dat klinkt wel lekker, maar hiermee geeft zij aan dat voor haar de criteria - volgens wel al of niet betaald moet gaan worden voor zorg - volkomen arbitrair mogen zijn. Dan gaan de zorgmanagers straks de vraag stellen: “Wat is schoon?” Wat krijgen we straks? De rijken dagelijks in bad en de armen in het “kop en kont-regime”?

Natuurlijk hadden wij het ook allemaal niet gewild dat alles dichtgetimmerd wordt, maar helaas het is nodig met die totaal en intens verziekte politiek-bestuurlijke elite aan de top van onze zorginstellingen. Driftig bezig met fusies en vastgoedprojecten, de zorg voor de allerkwetsbaarsten totaal uit het oog verliezend.

Onze boodschap aan de staatssecretaris: bied onze ouderen en gehandicapten basiszorg. Eis het en doe het nu. We betalen er met zijn allen vet geld voor. Het wordt tijd dat we opeisen wat ouderen en kwetsbare mensen toe komt. En stuur vervolgens elke zorgmanager die geen basiszorg biedt, de laan uit.