Patiente in laatste levensfase zonder terminale zorg - Kamervragen

Vragen van het lid Agema (PVV) aan de staatssecretaris van VWS over het bericht dat een ALS patiënte in de laatste levensfase nog steeds zonder terminale zorg zit.

1)
Wat is uw reactie op de uitzending van Netwerk (*) waaruit blijkt dat een terminale patiënte geen terminale zorg krijgt?

2)
Deelt u de mening dat het totaal onzinnig en absurd bureaucratisch is om van een arts te eisen of hij kan inschatten of iemand binnen 3 maanden zal overlijden en dat daarop wordt gebaseerd of een terminale patiënt zorg krijgt? Dat is toch onmenselijk en ondoenlijk?

3)
Welke overwegingen hebben geleid tot uw botte reactie in de uitzending als dat deze mevrouw naar een verpleeghuis zou kunnen gaan om daar te sterven in plaats van met palliatieve zorg thuis?

4)
Begrijpt u dat wij ons inmiddels afvragen waarom u het door u voortdurend gehanteerde begrip "vraaggestuurde zorg" kennelijk zo interpreteert dat niet de keuze aan de patiënt is dat ze thuis mag sterven maar dat u het voor uw gemak (het ontbreken van de mogelijkheid om thuis te kunnen sterven en dat u daar verantwoordelijk voor bent) maar roept?

5)
Wat gaat u doen?