Skip to main content

AO Anders Betalen voor Mobilitieit (Kilometerheffing)

Voorzitter,

Mieke Telkamp had ooit een schitterend lied met: ‘Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan’. Als we het over de invoering van de kilometerheffing hebben, dan gaan mijn gedachten uit naar dit lied.

En het is de minister, voorzitter, die stiekem op zijn lange reizen tussen zijn Limburg en Den Haag ook naar dit lied luistert.

‘Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan’ klinkt het heimelijk in zijn auto. Het kan namelijk een weg worden waarbij de ambitieuze minister politieke schade kan oplopen.

Want hebben al niet vijf voorgangers van de minister tevergeefs geprobeerd om de kilometerheffing in te voeren? Was het niet oud-minister Netelenbos die door het leven ging als ‘Tineke Tolpoort’?

En is het niet de minister zelf die komt met het ene na het andere uitstel van de invoering van de kilometerheffing?

Bij de kilometerheffing betaal je voor het gebruik van je auto, niet voor het bezit. De kilometerheffing maakt een einde aan de aanschafbelasting BPM en de motorrijtuigenbelasting. Tot zover goed nieuws zou je zeggen.

Ware het niet dat de praktijk leert dat men bij de invoering van kilometerheffing spreekt over een miljardenproject!

Alleen al de invoering, waarbij onder andere 8 miljoen kastjes in auto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s gebouwd moeten worden, gaat miljarden kosten.

Vooralsnog lijkt het erop dat automobilisten zelf moeten betalen voor het plaatsen van deze ‘spionagekastjes’ in hun auto, zodat de overheid kan zien waar, wanneer en hoe laat we op weg zijn in onze trouwe vierwieler.

Vraag aan de minister: Zijn deze ‘spionagekastjes’ niet in strijd met de privacywetgeving? En hoe fraudegevoelig zijn deze kastjes eigenlijk?

Mensen die in een oudere, tweedehands auto rijden betalen nu maar een heel klein beetje BPM.

Vraag aan de minister: Is het straks bij de invoering van de kilometerheffing weer de automobilist die mag betalen voor door de overheid verzonnen melkkoemaatregelen?

Kijk naar Duitsland waar kilometerheffing van de Duitse Maut in zijn vierjarige bestaan is verdubbeld, van tussen de 8 en 14 cent in 2005 naar tussen de 14 en 29 cent per kilometer in 2009.

De PVV wil ten allen tijde voorkomen dat straks Jan Modaal zich gedwongen voelt om de auto vaarwel te zeggen! Want ook Jan en zijn gezin moeten naar het werk en naar school.

Bovendien betalen wij middels benzine al sinds jaar en dag per kilometer. Als je niet rijdt, hoef je per slot van rekening ook niet te tanken. De brandstofprijs bestaat in ons land voor zo’n 70% uit accijnzen en btw. 

De kilometerheffing moet files tegen gaan! Hoe geloofwaardig is dat?

Ondanks een hoge benzineprijs zijn er maar weinig mensen die minder gebruik van de auto maken. (euro loodvrij € 1,46 per liter). Tijdens de enorme tijdelijke prijspiek van olie en vervolgens benzine (euro loodvrij € 1,70 per liter) in 2008 gaf niemand het gebruik van zijn of haar wagen op.

Zo’n 85% van onze verplaatsingen van meer dan 10 km vindt plaats met de auto, zo stelt Rijkswaterstaat.

Mensen staan niet voor de lol in een file. Ze staan niet voor hun plezier elke dag uren stil en ze zijn niet voor niets langer weg van hun gezinnen en partners.

Bedrijven staan niet te juichen als hun vrachtwagens door ernstige verkeershinder te laat op de plaats van bestemming zijn.

Professor Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid en Logistieke Organisatie aan de TU Delft heeft berekend dat files ons jaarlijks drie miljard euro kosten.

EVO en TLN spreken van een schadepost van € 700 miljoen in 2007 voor alleen de transportsector, als gevolg van files.

Twee jaar geleden stelde het Ruimtelijk Planbureau in een onderzoek al vast dat het geld voor de kilometerheffing naar extra wegen moet.

De aanleg van extra wegen zal het tekort aan wegencapaciteit, de hoofdoorzaak van files, vele malen efficiënter bestrijden dan de geldverslindende kilometerheffing, waarvoor in het geheel geen draagvlak is en waarvan het nog maar de vraag is of de tarieven die voor de kilometerheffing gaan gelden niet steeds verder worden opgeschroefd. Want wat is er als overheid lekkerder om de automobilist zo veel mogelijk uit te knijpen?

Bij dit zoveelste voortgangsgesprek hebben we nog steeds niks nada njet!

- Geen draagvlak;
- Geen wetsvoorstel;
- Geen duidelijkheid omtrent de tarieven.

Vraag aan de minister: Is het niet beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald?

Minister, zet verder en meer in op de aanleg van meer wegen.

Zodat u straks in uw auto kunt draaien: “Zo’n goede hebben wij nog nooit gehad”!

2de termijn

Voorzitter,

We hebben het vanavond weer over van alles gehad.

- Over Mieke Telkamp;
- Of de koffie nu wel of niet van links kwam (mevr. Roefs, PvdA, liet haar koffie rijkelijk over mij vloeien toen ze haar koffiekopje omgooide);
- Over sjieke mannen in pakken, zoals dhr. Koopmans;
- Over tarieven per km, rekening houdend met CO2;
- Over spitstarieven;
- Over de Japanse reizen en vakanties van de minister;
- Over de volgens dhr. Vendrik teveel aanlegde wegen.

Ieder deed zijn plas, maar voorlopig blijft alles hoe het was. Het debat over de kilometerheffing staat in de file en komt met geen heffing vooruit!
Er is:

- Geen wetsvoorstel;
- Geen duidelijkheid aangaande tarieven.

En dat is maar goed ook. We, en de PVV heeft dat altijd gezegd, moeten af van de kilometerheffing.

De GroenLinks-fractie vindt het allemaal maar niets, maar wegen zijn de aders van onze economie.

Dus aanlegen die wegen!

Succes en beterschap met uw verkoudheid (minister was verkouden)