Skip to main content

Harde aanpak Roemenen en Bulgaren

Inbreng Sietse Fritsma tijdens Justitie begroting
Voorzitter,

Ik wil mijn inbreng beginnen met een nieuwe, alarmerende ontwikkeling op immigratiegebied. Het aantal Roemenen en Bulgaren dat naar Nederland komt stijgt namelijk explosief. Het immigratiecijfer is bij deze groep verzesvoudigd t.o.v. vorig jaar. Dit is natuurlijk een direct gevolg van de ongelooflijk domme beslissing, om Roemenië en Bulgarije tot de EU toe te laten treden.

Een beslissing die is gesteund door o.a. de PvdA en de VVD.

De PVV wilde Roemenië en Bulgarije niet bij de EU hebben, en als het aan ons ligt wordt de toetreding van die landen ook weer onmiddellijk teruggedraaid. Ik wil het kabinet allereerst vragen zich hier sterk voor te maken.

Want dat Roemeense en Bulgaarse migranten problemen met zich meebrengen is duidelijk. Kijk naar Italië, waar Roemenen met vaak zware criminaliteit heel Rome op stelten hebben gezet.

Italië heeft deze criminelen uitgezet, ook de veelplegers, en ik wil het kabinet vragen om dit Italiaanse voorbeeld te volgen. Want het is duidelijk dat Nederland ook niet gevrijwaard blijft van Roemeense criminelen.

Je kunt je überhaupt afvragen wat al die Roemenen en Bulgaren hier komen doen. Want de Nederlandse arbeidsmarkt is voor deze groep niet opengesteld.

Polen mogen hier helaas vrij werken, maar Roemenen en Bulgaren mogen dat dus niet. Alleen dat is al een indicatie dat deze mensen vaak op illegale manieren hun geld verdienen.

Ik roep het kabinet hierdoor op om bij alle Roemenen en Bulgaren te kijken of ze wel voldoende middelen van bestaan hebben om in Nederland te leven. En als ze geen geld of legaal inkomen hebben, moeten ze onmiddellijk uit Nederland worden verwijderd.

De EU regels maken dit zelfs al mogelijk!
Maar het trieste is dat de IND te laks is om het vreemdelingenbeleid te handhaven.


Ik heb dit jaar al kamervragen gesteld over EU- ers die bijstandsuitkeringen krijgen -wat dus volstrekt belachelijk is, omdat ze zelf over voldoende middelen van bestaan moeten beschikken. Ik heb gevraagd hoeveel verblijfsstatussen van deze vreemdelingen zijn ingetrokken.

Het antwoord luidde: “Ik beschik niet over rapportages inzake de mate waarin een beroep op de bijstand door EU-burgers heeft geleid tot de beëindiging van het rechtmatig verblijf in Nederland”.

Tja, hier mag het kabinet natuurlijk niet mee wegkomen. Volgens mij is er zelfs nog nooit een EU’ er uitgezet vanwege het ontbreken van voldoende middelen van bestaan. Nogmaals het verzoek om dit wel te doen, te beginnen bij de Roemen en Bulgaren. En ik zou toch echt rapportages willen ontvangen over de resultaten.

Voorzitter,

Het is bekend; De PVV wil een volledige moslimimmigratiestop. Dit is in de strijd tegen de islamisering van Nederland, en tegen alle met immigratie gepaard gaande problemen, de enige echt doeltreffende maatregel!

En het is een antwoord op de volledig uit de hand gelopen chaos, die de afgelopen decennia van het vreemdelingenbeleid is gemaakt. Een chaos die dankbaar door vreemdelingen wordt aangegrepen om massaal misbruik van de regels te maken.

Dat manifesteert zich vooral bij de gezinsmigratie, die jaar in jaar uit tienduizenden -vaak kansarme- vreemdelingen naar Nederland brengt. Deze vreemdelingen krijgen al na drie jaar zelfstandig verblijfsrecht, met als resultaat dat de zogenaamde relatie, die ze in staat stelde naar Nederland te komen, vaak precies drie jaar en een week duurt.

Daarna laten beide partners vaak meteen weer nieuwe partners overkomen. Er zijn vreemdelingen die schaamteloos 8 of 9 partners achter elkaar uit het land van herkomst halen. Het sneeuwbaleffect van de desastreuze gezinsmigratie, en het misbruik daarvan, moet echt onmiddellijk stoppen.

Zolang een immigratiestop niet in zicht is –ook de VVD en de groep Verdonk durven dit niet aan-, moet in ieder geval de termijn waarna gezinsmigranten zelfstandig verblijfsrecht krijgen worden verhoogt naar 10 jaar. Het moet ook niet meer goed gevonden worden om onbeperkt partners over te laten komen. Weg met die naïviteit. Graag een reactie van de minister!

Voorzitter,

Helaas is Nederland dankzij de EU de grip op de immigratie, ook op de gezinsmigratie, allang kwijt. Nederlandse Marokkanen gaan naar België, zijn dan EU onderdaan, en die status geldt dan ook meteen voor partners en kinderen. Makkelijker kan niet. En deze België route is natuurlijk gemeengoed in de hele EU, ook in Nederland.

Het is nu al aan de orde van de dag dat vreemdelingen, die hier jarenlang tevergeefs een verblijfsvergunning aanvragen, plotseling met een Duitse of Franse partner op de proppen komen, vaak uit hetzelfde land van herkomst. De verblijfsstatus is dan makkelijk geregeld.

Op mijn vraag hoeveel niet-westerse allochtonen op deze wijze verblijfsrecht krijgen, kon de staatssecretaris –hoe kan het ook anders- geen antwoord geven.

Maar de situatie is dus duidelijk: door de Europa route weten we niet eens hoeveel niet-westerse gezinsmigranten daadwerkelijk verblijfsrecht krijgen in ons land. Het zijn er bijzonder veel kan ik u verzekeren.

Want met de Europa- route wordt het , toch al slappe, nationale toelatingsbeleid op bijzonder simpele wijze omzeild.

Er is dan geen inkomenseis zoals wij die kennen, geen inburgeringseis, zelfs geen samenwoningseis. Door dat laatste is de echtheid van relaties niet eens meer na te gaan. Hopelozer kan het bijna niet. Daarom de uiterst dringende vraag aan het kabinet; wat gaan we aan die verschrikkelijke Europa route doen!!!!

Voorzitter,

De organisatie die het vreemdelingenbeleid uitvoert, de IND, is gewoonweg niet meer serieus te nemen. De IND maakt van de zogenaamd strenge vreemdelingenwet niets meer of minder dan een papieren wet.

Dit blijkt ook uit het volgende pijnpunt. Vreemdelingen die in aanmerking willen komen voor een reguliere verblijfsvergunning, bijv. voor gezinsmigratie, moeten een zogenaamde machtiging tot voorlopig verblijf – een MVV- bezitten.

Dat is een inreisvisum dat wordt afgegeven als is vastgesteld dat aan de toelatingsvoorwaarden wordt voldaan. Zo moet voorkomen worden dat vreemdelingen naar Nederland komen, terwijl ze niet aan de verblijfsvoorwaarden voldoen.

In de praktijk komen echter toch duizenden vreemdelingen zonder zo’n MVV naar Nederland, terwijl ze die dus wel moeten hebben.

Deze mensen zou je onmiddellijk terug moeten sturen, met de mededeling dat ze eerst maar eens zo’n MVV moeten aanvragen; want die eis is er natuurlijk niet voor niets! Maar in plaats daarvan mogen ze hier toch een verblijfsaanvraag indienen en die in Nederland afwachten.

Op mijn feitelijke vraag hoeveel MVV-plichtige vreemdelingen uiteindelijk worden vrijgesteld van de MVV eis, las ik tot mijn grote schrik dat dit in 2006 maar liefst 8 duizend 8 honderd waren. Dit jaar staat de teller al op 5 duizend 5 honderd.

Met andere woorden; de MVV eis stelt helemaal niets voor, want de IND strooit toch wel met duizenden verblijfsvergunningen als niet aan die eis wordt voldaan. Op een feitelijke vraag over de vrijstellingsgronden, kreeg ik het antwoord dat dit niet wordt geregistreerd. Hoe verassend!

Het is in ieder geval duidelijk dat er een bijzonder grote noodzaak is om MVV- plichtige vreemdelingen niet over te laten aan de falende IND die ze toch wel binnen laat. In plaats daarvan moeten ze meteen terug worden gestuurd naar het land van herkomst als ze de vereiste MVV niet hebben.

Want binnen komen zonder te kloppen hoeven we echt niet te pikken. Dit moet de Vreemdelingenwet redelijkerwijs kunnen regelen. Graag een reactie van het kabinet op dit voorstel.

Voorzitter,

Tenslotte wil ik nogmaals mijn verontwaardiging uitspreken over het feit dat ongewenst verklaarde vreemdelingen, vaak zware criminelen, jarenlang ongestoord in Nederland rond kunnen lopen. Ik heb vanmiddag een motie ingediend die ervoor moet zorgen dat deze mensen getraceerd worden en z.s.m. het land uit worden gezet.

Maar ik wil bij deze vragen wanneer ik uitsluitsel krijg over de concrete zaak die ik heb aangedragen. Het betreft een Irakees die een gruwelijke eermoord heeft gepleegd, nooit een verblijfsvergunning heeft gehad, maar nooit is uitgezet. Ik heb contact met een dochter van het slachtoffer en die kan niet rusten totdat die moordenaar weg is. Ik trouwens ook niet! Dus graag opheldering over de termijn waarbinnen uitsluitsel wordt gegeven.