Anti-Wilders-film mede mogelijk gemaakt door NOS - Kamervragen

De Partij voor de Vrijheid wil onmiddellijk opheldering van minister Plasterk over de relatie tussen de NOS en de jongste anti-Wilders-film. De Tegenfilm is gemaakt door Ersin Kiris die een full-time contract heeft bij de NOS.

Ook zijn decors, beelden, logo’s en een presentator van de publieke omroep te zien. De Partij voor de Vrijheid stelt kamervragen aan Plasterk. De afdeling Personeelszaken van de NOS heeft tegenover de PVV verklaard dat Kiris onder contract staat bij de NOS. Op de site van MTNL staat te lezen dat Kiris actief is als redacteur van het NOS Journaal. http://www.mtnl.nl/read/4344

PVV-mediawoordvoerder Martin Bosma: “Kiris ontvangt een full-time-salaris van de NOS, maar hij hoeft daar niets voor te doen. Door deze constructie heeft hij de afgelopen maanden zijn haatfilm kunnen maken. Het is onbegrijpelijk dat je als NOS-medewerker met een bivakmuts op een gekozen volksvertegenwoordiger mag neerzetten als fascist. De film is zelfs gericht tegen Wilders als persoon. Daarnaast is het onverteerbaar dat NOS-decors, -tunes en -logo’s gebruikt zijn. De NOS wordt betaald door alle Nederlanders en is er niet voor om eenzijdig de linkse orthodoxie uit te venten.”

De Journaal-redacteur maakt de film samen met een doorgewinterde SP-activist. Omroepman van het Jaar Ton F. van Dijk pleitte woensdag in Het Parool zelfs voor een dagelijks multiculturalistsch programma rondom Ersin Kiris. Beide zaken geven aan hoezeer links en de publieke omroep verweven zijn.

Vragen van het lid Bosma (PVV) aan de minister van OCW inzake de Tegenfilm gericht tegen de persoon van Geert Wilders

1)
Heeft u kennisgenomen van de uitzending De Wereld Draait Door, 18 februari 2008, in het bijzonder de mededeling van Ersin Kiris dat zijn Tegenfilm gericht is “tegen Wilders als persoon.”

2)
Bent u ermee bekend dat voornoemde Kiris een full-time salaris geniet van de NOS? En dat hij heeft samengewerkt met SP-activist Vincent van der Lem?

3)
In de film zijn veel elementen te zien die wijzen op verwevenheid van de NOS met de film, zoals bijvoorbeeld NOS-decors, NOS-beelden, NOS-logo’s etc. Op welke manier heeft het NOS Journaal meegewerkt aan de totstandkoming van de film? Zijn studio- of montagefaciliteiten van het Journaal gebruikt voor de tegenfilm? Of hebben werknemers van het Journaal op enige wijze medewerking verleend aan de film? Zo ja, wat waren de kosten hiervan?

4)
Hoeveel subsidiegeld heeft dit filmpje gekost, inclusief de kosten zoals gemaakt door MTNL? Acht u het juist dat alle belastingbetalers hiervoor mee betalen?

Lees hierover in het AD

Lees hierover in de Telegraaf