Zorg bewoners verpleeg- en verzorgingshuizen in gevaar - Kamervragen

Mondelinge vragen van Fleur Agema aan de staatssecretaris van VWS over het bericht dat verpleeg- en verzorgingshuizen met zulke ernstige financiele problemen kampen dat de zorg aan bewoners erdoor in gevaar komt.

De kwaliteit van de ouderenzorg staat niet alleen onder druk. Ik schaam me er kapot voor. Driekwart van de ouderen in verzorgingshuizen loopt ernstig risico op ondervoeding. Een oudere in ons land heeft 3 keer zo veel kans op doorligwonden dan in Duitsland. Vorige week nog was ik bij een hoogbejaarde dame op bezoek die al vier jaar op een aftandse doorgezakte rolstoel hangt die eigenlijk bedoeld was voor tijdelijk en incidenteel gebruik.

Nu het bericht in de Volkskrant dat tientallen verpleeghuizen met zulke ernstige problemen kampen dat de zorg aan bewoners nog meer in gevaar komt dan nu al het geval is. Verpleeghuizen in en rond Haarlem maken 8 miljoen euro verlies en schrappen 74 banen, in Enschede worden 200 mensen ontslagen. In plaats van deze zorgmedewerkers die nu en in de toekomst keihard nodig zijn en die hun werk met liefde en toewijding willen doen te behouden, worden er lager opgeleide werknemers aangenomen. Het gebeurt dat een uitzendkracht die er voor het eerst is meteen de verantwoording over vier afdelingen krijgt.

Het vet is nu echt van de botten en de kwaliteit van de zorg zakt door de bodem.

De zorg moet voorop staan. Het gaat hier om kwetsbare ouderen die verzorging, liefde en aandacht verdienen, de “Greatest Generation” die ons land heeft opgebouwd! Weg met het systeemdenken. Gebruik uw gezonde verstand staatssecretaris. Gooi een derde van de managers de verpleeghuizen uit. Voor iedere manager kunt u 2 en misschien wel 3 goed gekwalificeerde zorgmedewerkers krijgen. Stop de megafusies bij verpleeghuizen, de oudere merkt daar niks positiefs van. Geen bestuurscrises met gouden handdrukken meer. Stop de misstand dat ouderenmishandeling wordt afgedaan als ‘fouten in de bejegening’. En laat het niet meer gebeuren dat miskleunende  leidinggevenden die na diverse onderzoeken eindelijk de laan uit vliegen binnen de organisatie gewoon een andere mooie baan krijgen. Zegt u alstublieft toe dat u dat allemaal gaat doen staatssecretaris.

Ga terug naar de basis van de ouderenzorg. U bent de verantwoordelijke bewindspersoon. U doet niets. U bakt zoete koekjes en die zijn te vies om op te eten.

Tweede termijn
De staatssecretaris doet niets en wil niets. Ze schuift verantwoordelijkheden af,  lost problemen niet op en knijpt de zorg aan ouderen af. Wellicht is het beter op zoek te gaan naar een bewindspersoon die de zorg voor ouderen wel aan het hart gaat.

Er loopt een hele lange weg van Willem Drees naar Jet Bussemaker en die weg loopt stijl naar beneden.