Geert Wilders: Ik ben er wel klaar mee

Geert Wilders: ‘‘Dus asielzoekers weigeren een luxe woning omdat die TE KLEIN zou zijn en de rechter geeft ze ook nog eens gelijk? Ik ben er wel klaar mee.
Kan dat gezin niet samen met die D66-rechter meteen het land worden uitgezet?’’

N.a.v. berichtgeving op de website van het AD:

Gezin uit azc weigert woning die te klein is, rechter geeft familie gelijk
Een gezin uit het asielzoekerscentrum in Luttelgeest weigert de woning in Lelystad te betrekken die het COA en de gemeente hebben aangeboden. Te klein, stellen de uit Iran afkomstige vader, zwangere moeder en dochter. Het COA wil het drietal na die weigering uit het azc laten zetten. Maar de rechter vindt de woning ook te klein en grijpt in.
Het Iraanse gezin woont al zo’n drie jaar in Nederland. Op het azc in Luttelgeest. Daar leven ze samen met een ander gezin in één woning. ,,Maar mijn dochter heeft daar wel een eigen kamer”, zei de vader tijdens het kort geding in het provinciehuis in Lelystad.

Verblijfsvergunning
Sinds enkele maanden hebben de drie gezinsleden een tijdelijke verblijfsvergunning. Dat betekent dat ze zo snel mogelijk het azc moeten verlaten en een woning moeten betrekken. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) werkt hierbij samen met gemeenten, die statushouders moeten opvangen. De gemeente kiest een woning, het COA beoordeelt die.
De gemeente Lelystad bood het gezin een tijd geleden een tweepersoonswoning aan. Met één slaapkamer (van nog geen 7 vierkante meter) en een totaal woonoppervlak van ongeveer 31 vierkante meter. Het gaat om een noodwoning. De gemeente Lelystad heeft tientallen van zulke huizen laten bouwen, om de woningnood aan te pakken.

‘Geen privacy’
Maar het Iraanse gezin weigerde de woning. ,,Het is te klein. Mijn dochter van 12 jaar heeft dan geen eigen kamer. Ze vond het verschrikkelijk toen ze dat zag. Zelfs in het azc heeft ze een eigen kamer en een beetje privacy.” Daar komt bij dat het gezin nog een kind verwacht. ,,We leven sinds het moment dat we die woning geweigerd hebben in een nachtmerrie. De toekomst is heel onzeker voor ons.”
Volgens het COA is de woning echter groot genoeg. Bovendien zou het gaan om een tijdelijke oplossing. ,,Hoezo tijdelijk, als de woningnood zo hoog is?” vroeg de advocate van het gezin zich af.

Geen geld meer
Na de weigering en een herbeoordeling van het COA heeft het COA het geld dat de familie krijgt in het azc - een soort wekelijks zakgeld - stopgezet. Ook zijn ze niet meer verzekerd. Het COA wil dat het gezin het azc zo snel mogelijk verlaat. Vooral ook omdat de instroom van asielzoekers op dit moment weer heel hoog is en er dus een tekort is aan plaatsen. Om het gezin te dwingen uit het azc te vertrekken, stapte het COA naar de rechter.
Die rechter besloot direct een uitspraak te doen, om het Iraanse gezin niet te lang in spanning te houden. Volgens de rechter is de woning in Lelystad onterecht als ‘passend’ voor een gezin bestempeld. Zo noemt de woningcorporatie die het huis beheert het zelf een tweepersoonshuis. Te klein dus voor drie personen.

Terecht geweigerd
De familie heeft de woning dus terecht geweigerd en mag in het azc blijven. Dat betekent ook dat het COA in samenwerking met een gemeente opnieuw op zoek moet naar een geschikte plek. Het is nog onduidelijk of het gezin nu alsnog weer geld krijgt via het azc.

Klik hieronder voor de Twitterpagina van Geert Wilders: