Wilders: Paars-plus is een nachtmerrie voor de VVD

De onderhandelingen over een Paars kabinet roepen veel weerstand op. Anderhalve maand na de verkiezingen hebben veel VVD-stemmers alweer spijt van hun stem. De PVV staat op historisch hoge winst in de peilingen.

,,Mark, stop er mee. Nu! Paars-plus is een nachtmerrie voor de VVD, geloof me. PVV-leider Geert Wilders doet een persoonlijke oproep aan de leider van de VVD, Mark Rutte. Vandaag gaan de onderhandelingen voor een Paars-kabinet van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks de derde week in.

De afgelopen week spraken al diverse VVD-prominenten zich uit tegen zo een regeringscoalitie. In de jongste peiling van Maurice de Hond zakken de liberalen ver weg: als er nu verkiezingen werden gehouden, zou de VVD nog maar 23 zetels overhouden van de 31 nu. De PVV van Wilders profiteert van de onvrede onder het VVD-electoraat. De partij stijgt in de peiling van 24 naar 35 zetels.

,,Veel mensen voelen zich nu al verraden door de VVD en helemaal als Paars echt door gaat, zegt Wilders. ,,Ze stemmen Rutte, maar eindigen wellicht met Halsema. Ik zou ook gillend wegrennen, ook al is er nog geen deal over een kabinet.

Vege lijf

Volgens Wilders kan Rutte maar één ding doen om zijn vege lijf te redden . ,,Als Rutte verstandig is, breekt hij onmiddellijk met de onderhandelingen over Paars-plus en gaat hij met ons en het CDA praten. Wij gaan bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Eerste Kamer volgend jaar hoe dan ook de grootste worden!

Zaterdag praatte Rutte zijn partijbestuur en de kamercentrales van de VVD nog bij op een bijeenkomst over de voorbereiding op de Statenverkiezingen.

,,Rutte heeft ons uitgelegd hoe het proces ervoor staat, zegt een aanwezige die anoniem wenst te blijven. Na alle kritiek uit de eigen gelederen is de VVD'ers gevraagd zich niet meer publiekelijk te uiten over de formatie.

,,Rutte heeft benadrukt dat hij echt niet in een kabinet gaat zitten dat geen orde op zaken stelt. Als het gaat om bezuinigingen, veiligheid en strengere immigratieregels moet de VVD echt zijn zin krijgen. Wilders en het CDA zijn zelf afgehaakt bij de onderhandelingen. Er zijn dus niet veel opties meer over om een kabinet te kunnen vormen.

Dat veel VVD-kiezers niet bereid zijn de onderhandelingen af te wachten en nu al aangeven PVV te zullen stemmen, begrijpt onderzoeker Maurice de Hond wel.

,,De haat tegen de PvdA is bij veel stemmers groter dan de liefde voor de VVD,   zegt hij. ,,Dat Rutte nu onderhandelt met de PvdA en zelfs GroenLinks, vinden ze vreselijk.

Volgens de Hond hangt de verkiezingsuitslag als een molensteen om de nek van Rutte.

,,Lang leek het er op dat er geen rechtse meerderheid mogelijk was. Maar uiteindelijk kwamen VVD, CDA en PVV samen op 76 zetels. Het kan dus, vinden veel rechtse kiezers. Was dat niet zo geweest, dan was er meer begrip geweest voor gesprekken met de PvdA. Veel kiezers hebben Rutte gestemd om te voorkomen dat de PvdA de grootste werd.

Zelfmoordbrief

Rutte heeft zich nota bene enorm afgezet tegen Job Cohen in de campagne. Het PvdA-programma vergeleek hij zelfs met een zelfmoordbrief. Nu zit Rutte klem door zijn eigen campagne. Kiezers keren zich weer van de VVD af.

Volgens De Hond is het politieke systeem overleden op 9 juni. ,,Het is met deze verkiezingsuitslag onmogelijk geworden om de manier waarop de kiezers denken te vertalen in een stabiel kabinet. Welk kabinet er ook komt, een van de partijen wordt altijd electoraal leeggezogen door een oppositiepartij. Dat leidt tot instabiliteit.

Volgens PVV-leider voelen kiezers die op Rutte stemden zich nu al verraden.