PVV wil bescherming Indonesische christenen tegen jihad

Dagelijks worden christenen geconfronteerd met de moordende realiteit van de islamitische jihad. Op 8 februari vond op het Indonesische eiland Java een anti-christelijke pogrom plaats waarbij kerken werden verwoest. Aanleiding: een christen zou de islam beledigd hebben. Wim Kortenoeven en Geert Wilders stelden op 9 februari de volgende vragen aan de minister van Buitenlandse Zaken over de pogrom.

Vragen van het leden Kortenoeven en Wilders (beiden PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de islamitische jihad tegen christenen in Indonesië.

Kent u het bericht ‘Woedende moslims Indonesië vallen kerken aan’? (*)

Hoe beoordeelt u dit bericht in het licht van de wereldwijd oplaaiende islamitische jihad tegen christenen?

Bent u bekend met het systematische karakter van de door Indonesische moslims gepleegde terreur tegen Indonesische christenen? Zo ja, wat heeft u tot nu toe ondernomen en wat gaat u ondernemen om de rechtspositie en de veiligheid van de christelijke minderheid in Indonesië te bevorderen?

Deelt u de mening dat Indonesische christenen feitelijk vogelvrij zijn en aan willekeur overgeleverd, omdat de Indonesische autoriteiten:

1) hen onvoldoende bescherming bieden;

2) moslims gelegenheid bieden het leven en de belangen van christenen te schaden;

3) moslims immuniteit verlenen die (dreigen) het leven en de belangen van christenen (te) schaden?

Ingediend op 9 februari 2011

(*) De Telegraaf, 9 februari 2011