Spreektekst Geert Wilders bij debat deelakkoord VVD-PvdA

Vz, hier en daar hangen ze nog: de posters van de VVD. Op sommige plekken kun je de billboards nog zien. Met daarop de verkiezingsbelofte van Mark Rutte. Ik citeer: Werkend Nederland verdient belastingverlaging.

Kijk, dachten 2,5 miljoen Nederlanders: daar kunnen we op bouwen. Die man kunnen we vertrouwen. Die Rutte gaat vast doen wat hij belooft.

Maar krap drie weken na de verkiezingen heeft de haan al drie keer gekraaid.

Ten eerste omdat die BTW-verhoging van gisteren gewoon doorgaat. Het kost een gezin 330 euro extra in 2014. Alles wordt duurder: de supermarkt, het cadeautje voor de kleinkinderen, dat weekeindje weg. Het betekent minder uitgaven van een burger die toch al krap zit. Het betekent dat onze ondernemers minder zullen verdienen en dus minder personeel in dienst kunnen nemen.

Werkend Nederland verdient alles behalve belastingverlaging, vindt de VVD tegenwoordig.

De haan kraaide voor de tweede keer doordat we nu verzekerd zijn van nog hogere uitgaven door de assurantietaks. Die wordt meer dan verdubbeld. Leuk dat de forenzentaks verdwijnt, maar veel meer mensen worden nu getroffen door die ruime verdubbeling van de assurantietaks. Nu mag de burger meer betalen voor de verzekering van zijn auto, zijn huis, zijn vakantie.

Niet alleen de burger wordt gepakt, maar denk ook eens aan die kleine ondernemers. Waar moet die loodgieter heen, die ZZP’er, die grafisch ondernemer, de bakker op hoek? Die moeten straks allemaal fors meer betalen voor de verzekering en zij hebben geen andere keus dan dat door te berekenen aan hun klanten. Hogere prijzen betekent minder omzet. En minder omzet betekent meer faillissementen.

Vz, Ik vraag me af: Gaat de heer Rutte deze mensen dat ook vertellen? Gaat de heer Rutte uitleggen dat dit moet vanwege Griekenland en Spanje? Gaat hij die failliete ondernemers opzoeken?

De heer Rutte zegt eigenlijk dat ondernemend Nederland alles verdient behalve belastingverlaging.

De haan kraait voor de derde keer doordat ouderen en zieken opnieuw gepakt worden. De eigen betalingen en de premies in de zorg gaan nog verder omhoog. De AOW-leeftijd gaat nog sneller omhoog. Het houdt niet op.

Werkend Nederland verdient volgens de VVD geen belastingverlaging, maar onze ouderen en zieken verdienen het wel om dieper in de buidel te moeten tasten.

Wat is er overgebleven van de Kunduz-nachtmerrie? Heel veel blijft gewoon hetzelfde, zoals collega’s voor mij al zeiden. Ik vraag me af waar de Mark Rutte van voor de verkiezingen is gebleven? De Mark Rutte die de Partij van de Arbeid het grote gevaar noemde en die op posters zei dat Nederland een belastingverlaging verdient?

De heer Rutte is nu met zijn partij de belastingkampioen. Ik noem tien voorbeelden. De heer Rutte en de VVD verhogen de BTW, de loonbelasting, de verzekeringsbelasting, de kolenbelasting, de frisdrankenbelasting, de leidingwaterbelasting, de alcoholaccijnzen, de tabaksaccijnzen en de energiebelasting. Bovendien wordt het eigen risico in de zorg fors verhoogd. Als je dat leest is de heer Rutte gewoon een PvdA’er in een net maatpak. Dat was volgens mij toch niet helemaal de bedoeling.

De heer Rutte en de VVD mogen dan wel de verkiezingen hebben gewonnen, maar de heer Samsom en de Partij van de Arbeid blijken nu al de onderhandelingen te hebben gewonnen. Door de kiezer voor de gek te houden mag de heer Rutte wellicht in het Torentje blijven, maar de heer Samsom is de nieuwe premier van Nederland en dat is erg genoeg. Het kabinet is nu in werkelijkheid het kabinet Samsom I.

Ik beloof u dat hardwerkend Nederland, alle ondernemers en burgers in Nederland dit kabinet vol met belastingverhogingen niet zullen accepteren. Zij verdienen dit niet. Een stem op de VVD was inderdaad een stem op de Partij van de Arbeid. Gefeliciteerd, mijnheer Samsom, met uw kabinet Samsom I.

Er is één verzekering die niet in prijs omhoog gaat. Dat is de verzekering die ik u allen gratis zal geven, namelijk dat wij keihard oppositie zullen voeren tegen deze paarse plunderclub. Hardwerkend Nederland verdient een beter kabinet.