Wilders blijft bij uitspraak over Marokkanen

PVV-leider Geert Wilders vindt het „te gek voor woorden" dat hij niet over Marokkanen mag zeggen wat hij wil. Hij zei dat donderdag op RTLZ.

Wilders reageerde op de commotie die is ontstaan over een uitspraak hij woensdag deed op verkiezingscampagne in Den Haag. Hij zei dat dat „een stad met minder lasten en als het even kan wat minder Marokkanen" moet worden. PvdA-voorzitter Hans Spekman zei donderdag dat hij van deze uitspraken moest braken.

Wilders hoopt niet dat Spekman daadwerkelijk moet braken, maar dat zou volgens hem wel „een mooie aanleiding zijn om eens een keer een schone trui aan te trekken".

'Marokkaans tuig'

In het RTLZ-interview herhaalde Wilders dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in statistieken over criminaliteit en bijstand. Dit „Marokkaans tuig" moet wat hem betreft het land uit.

De PVV doet bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgende week behalve in Den Haag alleen mee in Almere. Volgens Wilders is de PVV „een relatief jonge partij" en moet ze haar beperking kennen. „Als we in tachtig gemeenten zouden meedoen, zouden we tachtig keer de champagne kunnen ontkurken. Maar daarna zouden we ook vaak hoofdpijn hebben."

Verkiezingen Venlo

Bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zal de PVV in meer gemeenten meedoen, verwacht Wilders. Hij zou het vooral „geweldig" vinden als de partij in zijn geboortestad Venlo aan de verkiezingen deelneemt.

Wilders ontkende dat een aantal van zijn fractiegenoten bij andere partijen onderdak zou zoeken. Deze week lekte uit dat PVV-Kamerlid Roland van Vliet (vergeefs) bij de VVD zou hebben aangeklopt. Ook andere PVV'ers zouden weg willen.

Wilders sprak van „Haagse spelletjes" waar „de mensen niet mee bezig zijn".

Bron: Telegraaf

Bekijk hier het hele interview van Geert Wilders bij RTLZ