Wilders: 'Laat leger en marechaussee de grenzen bewaken'

FotoAD31102015Volgens PVV-leider Geert Wilders is het goed mogelijk de grenzen te sluiten om zo vluchtelingen te weren. Met dit pleidooi schiet hij in de peilingen omhoog. ,,Al zijn het honderden grensovergangen, je kunt die bemannen. Met het leger, met marechaussees,'' zegt Wilders in een interview met het AD. ,,Ik wil geen muur om Nederland, maar we zullen wel serieus moeten patrouilleren.''

Het kost geld, beseft Wilders, maar niets doen is duurder, meent hij. ,,Want dat betekent namelijk dat honderdduizenden mensen ieder jaar zullen blijven komen. Die alleen al in het eerste jaar 36.000 euro per persoon kosten.''

,,En ik verzeker u dat als je de grenzen sluit voor asielzoekers, dus niet voor iedereen, dat ze dan naar andere landen zullen gaan. Dat is juist goed voor onze economie, de werkloosheid, onze identiteit. Het is precies contrair aan wat Angela Merkel doet. Zeg je: 'Wir schaffen das', kom maar. Dan komt iedereen. Als je zegt: 'Je bent niet welkom, je komt er niet in, dan heeft dat een enorm effect. Een enorm effect.''

Juridisch zijn er volgens hem geen obstakels. ,,Gewoon doen. Gewoon grenzen dicht. Je hoeft hen volgens de verdragen helemaal niet als vluchteling te behandelen, het zijn migranten. Bijna niemand komt via Schiphol. Als ze in Duitsland of België aan de grens staan, zijn ze al in een veilig land. Daar zullen ze hun verzoek moeten indienen.''

Het maakt Wilders niet uit dat hij onder vuur ligt met zijn mening. ,,Wat u er ook van vindt, ik héb tenminste een oplossing, andere politici niet.''

Lees het uitgebreide interview met Geert Wilders in de digitale krant van het AD of op Blendle