Debat over het eindverslag van de informateur - 30 mei 2017

Voorzitter,

Wat een puinhoop. Wat een bende. Een bananenrepubliek kan er wat van leren. Het verslag van de informateur is door geen normaal mens te lezen of te begrijpen. En dat ligt niet aan haar. Maar aan alle blokkades, uitsluitingen en kinderachtige partijpolitieke spelletjes. Emile wil niet met Mark, Mark wil niet met Geert, Sybrand en nog een hoop anderen ook niet. Alexander wil niet met Gert-Jan, Jesse wil niet met Sybrand of misschien toch weer wel, Sybrand wil wel met Emile maar niet als premier en Lodewijk zegt met niemand te willen spelen. Voorlopig dan. Wat een kleuterklas, wat een blamage. Geen wonder dat mevrouw Schippers er mee ophoudt.

Dat krijg je er ook van als je bijna collectief de tweede partij van Nederland en bijna anderhalf miljoen kiezers bij voorbaat uitsluit. Als je dat doet met zijn allen krijg je deze puinhoop.
Als je een groot deel van de uitkomst van democratische verkiezingen buiten de orde verklaart, dan krijg je dit. En als je vervolgens, na tweeënhalve maand politieke spelletjes, met een PvdA-informateur komt van zo ongeveer uit de middeleeuwen, dan is het te gênant voor woorden.

De heer Tjeenk Willink. Bij zijn afscheid van de Raad van State noemde de heer Rutte hem zijn beste knecht of iets dergelijks, de meest betrouwbare knecht die er was geweest. Maar ik vind het ongelooflijk, een informateur van de 7e partij van Nederland, de grootste verliezer van de verkiezingen, weet u nog: de PvdA ging van 38 naar 9 zetels. De heer Asscher zit inmiddels zover achterin deze zaal dat ik hem nauwelijks nog kan zien vanuit deze plek. Daar zit ie, 9 zetels, ergens naar de achtste rij verbannen. Zijn partij komt wel nu met de informateur, want wat je er ook van zegt, minister van staat of niet, de man is lid van de PvdA. Eén van de weinigen nog, maar goed, hij is het.

Vz, wat is dat voor een gekkigheid?! En het lijkt allemaal al voor dit debat bekokstoofd. Iedereen juichte gisteren een half uur nadat mevrouw Schippers bekend had gemaakt dat haar advies zou zijn dat de heer Tjeenk Willink informateur zou worden. Iedereen, alle partijen waren het eens. Waarvoor hebben we nog dit debat? Het is schijnbaar allemaal al besloten en beklonken.

Nederland kent grote problemen met immigratie en integratie en de dreiging van het islamitisch terrorisme is groter dan ooit. En nu is er een partij, ik heb het twee weken geleden in het debat ook gezegd, dat is de Partij voor de Vrijheid die zo ongeveer is opgericht om deze kwesties hard aan te pakken en Nederland veiliger te maken.

En als er mensen zijn, zoals de leiders van de VVD en CDA, die zeggen: ik wil niet met de PVV samenwerken, maar ik wil wel de problemen met immigratie en terreur aanpakken dan weet heel Nederland nu dat ze de boel gewoon voor de gek houden. Want die problemen los je niet op met SP, PvdA, GroenLinks of D66. Met die partijen maak je het alleen maar erger, gaan de grenzen nog meer open, wordt er niets gedaan aan terreur of immigratie. Het gaat die partijen zoals de VVD en het CDA dan us niet om een veiliger en Nederlandser Nederland maar om hun eigen macht. En zij, niet wij, stellen dan hun partijbelang boven het landsbelang.

En dat is fout. Ik vind dat ze op zijn minst die poging zouden moeten wagen om dat gesprek aan te gaan. Vandaar dat ik namens de PVV heb voorgesteld – maar dat was dus helaas weer tevergeefs – drie informateurs te benoemen, een van de VVD een van het CDA en onze eigen onvolprezen Fleur Agema namens de PVV.

Vz, het mocht niet zo zijn. De keuze voor een PvdA-er als informateur, de grootste verliezer van de verkiezingen, maakt glashelder dat de Nederlandse kiezer gewoon geschoffeerd wordt en dat de elite lak heeft aan de bevolking. Dat hebben we eerder gezien, vandaag nog toen de Eerste Kamer op initiatief van premier Rutte met dat inlegvelletje gewoon het Oekraïneverdrag doordrukte en de kritiek de prullenbak in mieterde. Wat heeft dat met democratie te maken? Wat heeft dat nou met democratie te maken? En we zien het nu opnieuw in dit proces doordat de tweede partij van Nederland ook opzij wordt gezet. Twee voorbeelden, Oekraïneverdrag en de PVV, wat betekent dat het gros hier niets met democratie te maken wil hebben en gewoon de kiezer niet serieus neemt. Het lijkt dus wel de democratie ook bij het grof vuil is gezet en dat is een hele trieste constatering.