Geert Wilders - Bijna geen moskeeën in Hongarije

VK160218

Afgelopen maand was ik in Hongarije om er de Hongaarse vertaling van mijn eerder in Amerika uitgegeven boek Marked for Death voor te stellen. Een bezoek aan Hongarije is een fantastische ervaring voor wie met eigen ogen wil zien hoe Europa er zonder islam uit ziet. Maar het meest fantastische is wel het feit dat de Hongaren er geen geheim van maken dat ze het zo willen houden.

In Hongarije, en in Centraal-Europa in het algemeen, vind je bijna geen moskeeën, geen islamitische scholen, geen halal-zaken en geen islamitische hoofddoekjes die het straatbeeld domineren. Mijn boek staat er open en bloot in de rekken van de boekhandels.

In Hongarije en Centraal-Europa kan je veel vrijer over de islam praten dan hier. Ze beseffen er veel meer wat er op het spel staat. Ze bouwen er hekkens om immigranten tegen te houden. De Hongaarse premier Viktor Orban, die me uitnodigde voor de lunch, doet op zijn eentje meer voor onze veiligheid dan Mark Rutte.

Net als de Poolse, Tsjechische en Slovaakse leiders herhaalt hij voortdurend dat zijn land christelijk is en dat dit zo moet blijven. In tegenstelling tot de Europeanen in het Oosten durven die in het Westen hun eigen identiteit, gestoeld op de joods-christelijke en humanistische waarden, niet meer verdedigen.

Het Pew Research Center waarschuwde recent dat Nederland als de massa-immigratie doorgaat in 2050 meer dan 15% islamitisch kan zijn. Ons land zal dan buren hebben zoals België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, die bijna 20% islamitisch zijn, terwijl Zweden zelfs meer dan 30% islamitisch zal zijn. Dit is enorm gevaarlijk. Want de islam – niet het “islamisme” maar de islam zelf – predikt de politieke onderwerping van de hele wereld aan Allah. Mohammed liet er geen twijfel bestaan in zijn afscheidstoespraak: “Ik heb het bevel gekregen om alle mensen te bestrijden tot ze zeggen: ‘Er is geen god dan Allah’.”

Die opdracht nemen sommige van zijn volgelingen heel ernstig. Afgelopen maand nog wees een onderzoek in de aan ons land grenzende Duitse deelstaat Nedersaksen uit dat 30% van de islamitische schooljeugd er zich “goed kan voorstellen persoonlijk voor de islam te vechten en mijn leven te riskeren.”

Hoe komt het dat je in Hongarije en de andere Visegrad-landen zoveel vrijer over de gevaren van de islam kon praten dan hier? Lijden de elites in Nederland en West-Europa in zijn geheel aan een Stockholmsyndroom waarbij ze kritiek op de islam uit de weg gaan omdat ze bang zijn voor de hier reeds zo massaal aanwezige islam? Dat onze elites laf zijn is zeker, maar ik denk dat de oorzaak nog dieper zit.

Vijftig jaar geleden brak overal in West-Europa de “weg met ons”-beweging van de zelfverklaarde “progressieven” door. In Nederland ging dat gepaard met de doorbraak van de D66. Westerse zelfhaat werd de nieuwe mode. Cultureel relativisme werd hip. Dát is het grote verschil tussen een land als Nederland en Hongarije. Bij ons kwam een generatie aan de macht die de islam op minstens drie manieren heeft gefaciliteerd.

Ten eerste door te weigeren om van immigranten te eisen dat zij zich aan ons zouden aanpassen. Daardoor zou men immers toegeven dat onze cultuur beter is dan de hunne. En dat mocht niet. Ten tweede door al wie het niet met de progressieve gekkigheid eens is te intimideren en op die manier de mond te snoeren. En als het volk in zijn geheel het met de linkse gekkigheid niet eens is, dan schaffen we gewoon het referendum af. En ten derde door meningen bij wet te criminaliseren en vervolgens mensen voor de rechter te slepen omdat ze “foute” dingen hebben gezegd.

Geen van deze drie dingen gebeurt in landen zoals Hongarije. De Hongaren worden niet dag in dag uit geïndoctrineerd met de boodschap dat ze schuldig zijn aan het onrecht in de wereld, zoals bijvoorbeeld de slavernij. Het eigen cultureel erfgoed wordt er niet stelselmatig ondermijnd, zoals bij ons gebeurt met Zwarte Piet. Het eigen verleden wordt er niet verdacht gemaakt door beroepsactivisten en andere zuurpruimen. Hongaren zijn trots op het eigen land en volk. In Nederland wordt ons alleen maar schaamte aangepraat.

Het is aan deze schaamte dat wij ten onder gaan. Als we willen overleven, als we de existentiële crisis waaraan we lijden willen overwinnen, dan moeten we de schaamte vervangen door de trots. Dat is de belangrijkste les die Centraal-Europa ons vandaag kan leren. Een volk dat zich schaamt verdwijnt, een land dat trots is op zichzelf blijft bestaan.

Dit opiniestuk van Geert Wilders is vrijdag 16 februari 2018 gepubliceerd in de Volkskrant.