Interview Parool: “Ik steek nog geen vingerkootje uit”

Nul steun voor Rutte!

De PVV wil extra koopkracht:

- terugdraaien btw-verhoging boodschappen
- terugdraaien verhoging energierekening
- afschaffen eigen risico zorg

paroolinterview

Geert Wilders wil dat de aankomende verkiezing voor de Provinciale Staten een stem-het-kabinet-wegreferendum wordt, met de energienota als steen des aanstoots.

Kom er bij Wilders niet mee aan dat de werkloosheid nog nooit zo laag was. Dat de inkomstenbelasting verlaagd is. Of dat het ons land voor de wind gaat en we in december nog een recordbedrag uitgaven in de winkels. Uit alle berekeningen blijkt dat bijna alle Nederlanders er in koopkracht op vooruitgaan.

"Allemaal rekenmodellen, geen mensen. Gewone mensen merken dat ze elke maand tekortkomen. Die zien dat ze misschien een tientje netto meer loon overhouden, maar dat ze veel meer kwijt zijn aan zorg, elektriciteit en boodschappen. Dat zijn echte zorgen."

Maar waarom zouden die berekeningen niet kloppen?

"Zijn we een land geworden waarin we planbureaus boven mensen stellen? Blijkbaar vallen heel wat mensen niet in de malletjes van die rekenmodellen. Na afloop blijken ze de afgelopen jaren ook telkens niet te zijn waargemaakt en ook nu zal dat niet zo zijn. Niet gek dat mensen zeggen: ik vertrouw het niet meer!"

Drieënhalve week voor de Statenverkiezing poetst Wilders een PVV-plan voor lastenverlichting op: de btw-verhoging op boodschappen wordt teruggedraaid, de belastingverhoging op energie wordt ingetrokken en het eigen risico wordt afgeschaft.

De PVV-leider wil dat betalen door 7 miljard van het begrotingsoverschot te gebruiken, naast het terugdraaien van de verlaging van de vennootschapsbelasting 'voor multinationals'. Al met al een kostenpost van 10 miljard euro, waarmee het begrotingsoverschot goeddeels verdampt. "Maar een overschot betekent dat er te veel belasting binnenkomt, dat geld geven we terug aan de mensen. Mensen die de crisis hebben betaald, zouden nu gaan profiteren. Ik hoor het Rutte nog zeggen. Nou, dat doen ze dus niet. Het was gewoon de volgende leugen, het zoveelste bedrog."

U maakt van deze verkiezing een referendum over het kabinet. Maar het gaat toch om provinciale onderwerpen?

"Het een kans om lokaal je stem te laten horen, maar ook om je uit te spreken tegen dit leugenachtige kabinet."

Waarom zou u dit keer wél steun krijgen voor uw plan?

"De woede bij de mensen is ongekend groot, dat moeten andere partijen ook zien. Rutte zit er niet een tientje naast, maar honderden euro's. Ik moet hem nog horen zeggen dat hem dat allemaal niets interesseert."

Dus u wil samenwerken met dit kabinet om dit voor elkaar te krijgen?

"Ik steek nog geen vinger, nog geen kootje van mijn pink uit om dit kabinet te helpen. Na de volgende Tweede Kamerverkiezingen kunnen we praten, maar we gaan eerst eens zien hoe hun meerderheid in de senaat eraan gaat."

Dan kan Rutte weer zeggen: u staat alleen aan de zijlijn te schreeuwen.

"Ik bén toch oppositie? Hij gaat gewoon door als de mensen hem niet stoppen. Al die andere zogenaamde oppositiepartijen willen samenwerken als het kabinet straks een meerderheid zoekt in de Eerste Kamer, maar ik doe dat niet voor de paar kruimels die hij met zijn minderheidskabinet zal toewerpen. Dit kabinet moet gewoon weg. Pas na nieuwe Tweede Kamerverkiezingen wil ik praten over samenwerking."

In uw plan slinkt het begrotingsoverschot, waardoor bij economische tegenslag weer bezuinigd moet worden.

"Het consumentenvertrouwen daalt. Als de mensen geen euro meer uitgeven, gaat het héél snel héél slecht met de economie. Ze moeten juist weer meer te besteden krijgen."

Geld weghalen bij grote bedrijven kost banen.

"Ik verhoog de belasting voor Unilever en Shell niet, ik draai alleen een belastingverlaging terug. Ik geloof er niks van dat dergelijke bedrijven dan Nederland de rug zullen toekeren."

U ageert al jaren tegen de VVD, maar telkens koos de kiezer toch voor Rutte.

"Je merkt nu, meer dan een paar jaar geleden, dat mensen het spuugzat zijn. Zeker nu dat plusje op de bankrekening er ook niet blijkt te komen."

Waarom zou de kiezer op u stemmen en niet op Forum voor Democratie? U zit hier al heel lang en heeft het nog niet voor elkaar gekregen.

"Ik voer geen campagne tegen Forum voor Democratie. Het is een partij waarmee we zouden kunnen samenwerken, maar wij zijn harder op islam dan Baudet en wij zijn socialer op economisch terrein. Ik hoor Baudet óók zeggen dat als het kabinet zijn meerderheid in de Eerste Kamer kwijtraakt, er met hem te praten is over steun. Dat is jammer, want dat maakt een stem op Forum een stem op Rutte."

Maar maakt dat een stem op u niet 'slechts' een tegenstem, omdat u toch nooit meedoet?

"Nee, een stem op de PVV is ook een stem vóór heel veel dingen. Voor lagere lasten en minder islam moet je bij ons zijn. En natuurlijk zijn ook wij wel bereid tot compromissen. Dat hebben we ook bewezen toen we het kabinet gedoogden, al is dat na twee jaar misgelopen. De SP, dát is de partij die altijd alleen maar tegen is."

Uw campagnefilmpje viel op. Het was een spotje vol positiviteit over Nederland, niet gericht tegen de islam ditmaal.

"Nederland is ook een prachtig, sterk, slim en vrij land. Ik liet het land zien dat we zouden kunnen zijn. Dat we zouden móeten zijn."

Horen daar ook moslims bij? U ging deze week op de Haagse markt op de foto met een vrouw met een hoofddoek.

"Ik schud ook iemand met een hoofddoek de hand, veel moslims zelfs, en slechts een enkeling weigert. Het doet niets af aan wat ik vind van de ideologie die de islam is. Maar iedereen die zich aan onze regels houdt in dit land, hoort er gewoon bij."

Bron: Parool

KOOPKRACHTPLAN

Mark Rutte heeft Nederland weer voorgelogen.

Hij beloofde voor 2019 “de gewone, normale Nederlander gaat er nu echt op vooruit”.

Is het de zoveelste valse belofte?

Want de Nederlanders merken er niets van. Het loonstrookje van Januari liet nauwelijks verbetering zien.

Wat deze gewone, normale Nederlander wel merkt, is dat de zorgverzekering duurder is geworden, de energierekening met € 343 omhoog schiet en dat de verzekeringen, de boodschappen en de kapper fors duurder zijn geworden. Rutte belooft extra koopkracht, maar maakt tegelijkertijd alles duurder.

Zijn we er dan toch weer ingetrapt ?

En we hadden het kunnen weten. Geen cent naar Griekenland en iedere Nederlander krijgt duizend euro, is nog niet eens zo lang geleden.

De PVV wil dat de Nederlanders wel profiteren en meer geld in de portemonnee krijgen.

Daarom presenteren we 3 maatregelen die we per direct willen laten ingaan.

1. BTW gaat terug van 9 naar 6%.

Deze belastingverhoging op boodschappen is totaal onnodig, slecht voor de economie en kost elk huishouden maar liefst € 300.

2. Het eigen risico wordt afgeschaft.

De zorg is voor veel mensen onbetaalbaar. De PVV wil deze boete op ziek afschaffen. Dat scheelt voor veel mensen tot wel € 385 per jaar in de portemonnee.

3. De hogere energielasten worden teruggedraaid.

De energierekening loopt steeds verder op. Voor dit jaar is een stijging voorzien van € 334 per huishouden en dat is nog maar het begin. De PVV strijdt voor een betaalbare energievoorziening, zodat niemand in dit land in het donker of in de kou hoeft te zitten.

Met dit PVV voorstel zetten wij een forse stap richting koopkrachtverbetering. Dat kan zonder problemen en ook nog eens dit jaar door een deel van het begrotingsoverschot hiervoor in te zetten en de verlaging van de winstbelasting voor grote bedrijven niet door te laten gaan.

Koopkracht230219