Turkije hitst Syrië op tegen Israël. PVV: haal onze Patriots terug uit Turkije

"Het kan toch niet zo zijn dat Turkije gerieflijk schuilt onder de Nederlandse Patriot-paraplu en tegelijkertijd Syrië aanmoedigt om Israël aan te pakken?" aldus PVV-kamerlid Raymond de Roon. "Haal onze mensen en raketten weg uit die islamitische slangenkuil".

Vragen van de leden De Roon en Helder (beiden PVV) aan de ministers van Buitenlandse Zaken, van Defensie en van Veiligheid en Justitie over Turkije's oorlogstaal en de Nederlandse Patriotmissie:

Kent u het bericht 'Erdogan: Israel Waging 'State Terrorism' in Syria'? (1)

Erkent u dat Turkije alle grenzen overschrijdt door Israël te betichten van staatsterrorisme? Zo ja, bent u bereid met onmiddellijke ingang de Turkse ambassadeur op het matje te roepen en uw ongenoegen te uiten? Zo nee, waarom niet?

Bent u het met mij eens dat uw Turkse ambtsgenoot Davutoglu Syrië ophitst tot oorlog door Syrië te verwijten dat het niet reageert op de vermeende Israëlische aanval op legitieme militaire doelen? Zo ja, bent u bereid met onmiddellijke ingang de Turkse ambassadeur op het matje te roepen en ook hierover uw ongenoegen te uiten? Zo nee, waarom niet?

Bent u het voorts met mij eens dat Davutoglu door zijn insinuatie dat er een geheime overeenkomst is tussen Assad en Israël, onderlinge haat en antisemitisme in Syrië aanwakkert?

Klopt het dat de opdracht voor de zelfmoordaanslag op de Amerikaanse ambassade in Ankara afkomstig was van een Turkse terroristenleider die in Nederland verblijft? Zo ja, wanneer wordt dit terroristennetwerk opgerold? Zo nee, wat zijn dan de feiten? (2)

Deelt u de overtuiging dat het belachelijk en onverantwoord is dat onze militairen gevaar lopen om Turkije, dat zich zo vijandig uitlaat, te beschermen? (3)

Bent u bereid onze Nederlandse Patriots en militairen per direct terug te halen, nu Turkije Syrië zelf actief aanspoort om de binnenlandse oorlog uit te breiden naar buurland Israël? Zo nee, waarom niet?

(1) http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/164865

(2) http://nos.nl/artikel/470931-opdracht-bom-ankara-uit-nederland.html

(3) http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3388059/2013/02/04/Turkse-terreurgroep-eist-vertrek-Nederlandse-Patriots.dhtml