Skip to main content

AO Raad Buitenlandse Zaken

Het Internationaal Strafhof nadert zijn 15-jarig bestaan, tijd voor bezinning. Op de agenda van de Raad zal ook worden gesproken over het terugtrekken van een aantal Afrikaanse landen (Burundi, Gambia, Zuid-Afrika) uit het Internationaal Strafhof. De minister heeft zelfs onlangs in een krant een poging gedaan om het zinkend schip in stand te houden. Afgelopen week zijn alle verdragspartijen van het Strafhof enkele dagen bij elkaar gekomen. Wat is hier eigenlijk uit gekomen? Pompen of verzuipen? Of moet ik zeggen: pompen en toch verzuipen?

In het verleden heeft het Internationaal Strafhof nogal eens de hand opgehouden bij gastland Nederland voor meer geld. Uit de begroting van Buitenlandse Zaken blijkt dat Nederland de komende jaren ruim € 3 mln. per jaar uittrekt voor het Internationaal Strafhof. Wat is eigenlijk precies de bijdrage van de andere lidstaten? Betalen die jaarlijks ook allemaal ruim € 3 mln. aan het Strafhof?

De minister heeft gisteren in de Kamer laten weten voor een 'bevriezing' van de toetredingsgesprekken van Turkije tot de Europese Unie te zijn. Is de minister bereid dit komende week in de Raad Buitenlandse Zaken ook bij zijn collega’s duidelijk te maken? De zgn ‘bevriezing’ is niet meer dan een bevestiging van de nu al comateuze toestand van de onderhandelingen. Voegt dus niets toe; is een loos gebaar waarmee achterban van D66, VVD en anderen zoet moet worden gehouden. Over een paar maanden kan de Europese Cie gewoon de onderhandelingen hervatten, zonder van wie dan ook toestemming nodig te hebben. Of Turkije een democratische rechtsstaat is geworden of niet. Kans op het eerste is overigens nihil. Dat is een grof schandaal, zo’n nep-bevriezing. Stelt helemaal niets voor. Op zijn minst zou voor hervatting van de onderhandelingen toestemming van de lidstaten vereist moeten worden. Dat betekent dat onderhandelingen juridisch opgeschort zouden moeten worden. Dan is hervatting ervan alleen mogelijk met toestemming van de lidstaten van de EU. Maar dat gaat met name de PvdA (Turkenpartij) te ver. Uiteraard gaat bevriezing of opschorting de PVV nog niet ver genoeg. Wat de PVV betreft stond Turkije altijd al aan de verkeerde kant van de rode streep; het land kan en mag nooit lid worden van de EU.

In het verslag van de Raad Buitenlandse Zaken van 14 november 2016 staat dat Nederland opgemerkt heeft dat ‘de EU tot nauwere defensiesamenwerking moet komen om efficiënter op te kunnen treden’.
Gisteren werd bekend dat de Europese Commissie jaarlijks 5 miljard euro wil besteden aan de productie van Europese drones en andere wapens. Vanaf 2021 zou nog eens 500 miljoen per jaar nodig zijn voor onderzoek naar nieuwe militaire technologieën. Dit, samen met die bereidheid tot ‘nauwere defensiesamenwerking’ lijkt toch weer een stap richting een EU-leger. Dit is namelijk een behoorlijk defensiebudget waar Brussel zeggenschap over krijgt. Graag een reactie van de minister.

Een poging van de ministers van Buitenlandse Zaken van Rusland, Oekraïne, Duitsland en Frankrijk om het vredesoverleg over het conflict in het oosten van Oekraïne nieuw leven in te blazen is afgelopen dinsdag op een mislukking uitgelopen. Wat zijn volgens de minister de gevolgen hiervan voor Nederland?

Enige tijd terug werd een ‘Joint Interpretative Declaration’ m.b.t. het vrijhandelsverdrag CETA opgesteld waarin tegemoet zou moeten worden gekomen aan de bezwaren van de tegenstanders van CETA. Wat is volgens de minister precies de juridische status van zo’n ‘Joint Interpretative Declaration’?

Het omstreden arbitragehof ICS uit CETA wordt voorlopig niet aan het Europese Hof van Justitie voorgelegd. Het Europees Parlement verwierp vorige week woensdag een voorstel van 89 Europarlementariërs om het hof te laten toetsen of ICS – het berechtingssysteem voor geschillen over de toepassing van CETA - in strijd is met de Europese verdragen. De Walen lieten in een aangehechte verklaring wel opnemen dat ze het verdrag uiteindelijk wèl willen voorleggen aan het Europese hof in Luxemburg. Dit zou gisteren ook gebeurd zijn. Wat betekent dit dan precies (voor de inwerkingtreding) van CETA? En wat kan dit betekenen voor Nederland in het bijzonder?