PVV Ontstemd over ouderen Delft die zonder lift zitten

PVV-Kamerleden Fleur Agema en Eric Lucassen zijn ontstemd over het bericht dat tientallen hoogbejaarden in Delft al wekenlang hun huis niet uit kunnen door liftwerkzaamheden. “Hoe bestaat het! Hoe zouden de bewindspersonen het vinden om letterlijk wekenlang in huis opgesloten te zitten met het vuilnis opgestapeld op het balkon? En dit is ook niet voor het eerst. In 2007 stelde ik al vragen over een vergelijkbare situatie. En dan te bedenken dat het hier om een woningbouwvereniging gaat die miljoenen heeft verkwist met de SS Rotterdam!”

Vragen van de leden Agema en Lucassen (PVV) aan de staatssecretaris van VWS en minister van BZK over het bericht dat hoogbejaarde ouderen in Delft al weken hun huis niet uit kunnen door liftwerkzaamheden.

Klopt het bericht (*) dat tientallen hoogbejaarde flatbewoners die slecht ter been zijn drie weken lang niet naar buiten kunnen omdat hun lift wegens onderhoud buiten werking is?

Deelt u de mening dat het te gek voor woorden is dat ouderen, die vrij zijn om te gaan en staan waar zij willen maar die afhankelijk zijn van hulpmiddelen zoals rollators, op deze manier in hun vrijheid beperkt worden? Snapt u dat het voor hen voelt alsof ze in de gevangenis zitten terwijl ze niks hebben misdaan?

Hoe beoordeelt u de reactie van woningbouwvereniging Woonbron welke stelt dat zij hier maatwerk leveren? Hoe gaat u bewerkstellingen dat er alsnog en met spoed een noodlift geplaatst wordt?

Op welke wijze gaat u Woonbron aanspreken op deze schandalige en kennelijk louter uit financieel oogpunt genomen beslissing en ervoor zorgen dat zij nooit meer hoogbejaarde ouderen van hun vrijheid beroven?

Bent u bekend met de beantwoording van uw voorganger op vragen van ondergetekende in een vergelijkbare situatie? (**) Deelt u de mening dat verdere maatregelen kennelijk wel nodig zijn? Deelt u de mening dat het antwoord dat dit een zaak tussen “huurder en huiseigenaar” is tekort schiet omdat er kennelijk in ons land woningcorporaties zoals Woonbron actief zijn?

(*) De Telegraaf, Oudjes weken aan huis gekluisterd, 23 augustus 2011.

(**) Kamervragen 2070803690