Inbreng debat over de volkspetitie ‘Red de Zorg’

Dit debat is aangevraagd door de SP, namens de FNV uiteraard, naar aanleiding van de overweldigende hoeveelheid handtekeningen, meer dan 730.000, voor de petitie 'Red de Zorg'. Dit is een waanzinnig groot aantal Nederlanders dat aangeeft het volkómen oneens te zijn met het beleid van de VVD en de PvdA, die hier en daar aan een meerderheid voor die plannen geholpen werd door het CDA, D66, GroenLinks, de ChristenUnie en de SGP. Deze petitie is in wezen, één grote motie van wantrouwen.

Een groot deel van de mensen die tekenden stemmen op de PVV en als er nu verkiezingen zouden zijn, zouden dat erzo’n 1.5 miljoen zijn. Uit onderzoek blijkt ook dat 1 op de 6 leden van de FNV op de PVV stemt, maar hún volksvertegenwoordiger mag als enig Kamerlid niet op de Zorgmanifestatie van 12 september komen.

1 op 6 leden zijn samen zo’n 180.000 FNV-leden die op de PVV stemmen, maar zij worden allemaal, net als ik, gediscrimineerd. Nul zitten er in het FNV-Ledenparlement en ook nul zitten er in het FNV-bestuur.

Dat geeft een vieze smaak aan de zaak. Op een eerdere zorgdemonstratie, waren het zélfs AFA-radicalen (geholpen door een stuk of 30 SP'ers), die onze aanwezigheid onmogelijk maakte, volgens AIVD-rapporten is deze groepering gewelddadig. Zij deden het eerdere vuile werk, nu is het de hoogste rang van FNV-bestuurders van SP- en PvdA-huize, die schaamteloos discrimineert.

Wat een foute politiek over de rug van mensen die zorg nodig hebben. Het anti-PVV sentiment is blijkbaar belangrijker dan het redden van de zorg. De PvdA is natuurlijk wel welkom, maar 92 procent van haar PvdA-kiezers steunt de zorgvernieling door haar eigen PvdA niet. Gelukkig hebben die 180.000 FNV-leden, net als hun PVV-volksvertegenwoordiger, wel een heel groot hart voor de zorg.

Wij willen de zorg wel graag redden, zonder rancune naar wie dan ook. Ik schreef dan ook een boek tijdens mijn zwangerschapsverlof met daarin 19 voorstellen die de zorg wel beter én goedkoper maken. Er valt zoveel te winnen op het terrein van verspilling, fraude, regels, megasalarissen en het doorbreken van dure systemen, dat het echt beschamend is dat het zo nadrukkelijk genegeerd blijft worden.

Wij steunen de petitie waar deze zegt dat werken in de zorg een vak is en dat vrijwilligers en mantelzorgers, hoewel van enorme waarde, nooit professioneel zorgpersoneel kan vervangen en we willen ook geen gedwongen zelfstandigen zonder rechten of verplichting tot het inleveren van loon.

Wat we echter niet zo verstandig vinden, is het SP-stokpaardje van een bezettingsnorm. Dit is gewoon niet uitvoerbaar en raar. De één (Brandon bijvoorbeeld) heeft continu twee fulltimers in zijn nabijheid nodig, de ander heeft alleen zorg op afroep nodig.

Wij zijn in plaats van voor een bezettingsnorm, voor verblijfsrechten. Geef iemand het basale recht om naar buiten te mogen en een adequate bezetting volgt vanzelf.

Maar goed, onze ogen zijn gericht op het kabinet en haar vriendjes in de oppositie. Wat wordt het? 730.000 handtekeningen maar weer eens negeren?