‘Inploffing’ en ‘uitwissing’ van het Afrikaans op universiteiten – PVV: steun de studenten

‘Gee terug ons taal’

De PVV-fractie in de Nederlandse Taalunie wil dat de Vlaamse minister Pascal Smet en Nederlandse staatssecretaris Halbe Zijlstra zich sterk maken voor het Afrikaans op de universiteiten van Zuid-Afrika. De taal komt steeds verder in de verdrukking. Op de universiteit van Stellenbosch proberen studenten nu het tij te keren en eisen herstel van het Afrikaans.

Martin Bosma, voorzitter van de Interparlementaire Commissie van de Taalunie: “Zuid-Afrika is sinds vorig jaar lid van de Taalunie. De positie van het Afrikaans blijft echter achteruithollen. Het aantal Afrikaanstalige scholen is in vijftien jaar gedaald van 2000 naar 300. Ook op de universiteiten zit de taal in de verdrukking. Het zou goed zijn als Smet en Zijlstra hun Zuid-Afrikaanse collega in het kader van de Taalunie hier op krachtig aanspreken. De studenten aan Stellenbosch verdienen de enthousiaste steun van de Taalunie als zij opkomen voor de taal.”

De Taalunie is het verdrag tussen Nederland, Vlaanderen, Suriname en Zuid-Afrika inzake de taal. Zijlstra en Smet vormen samen het Comité van Ministers, het bestuur van de Taalunie.

Vragen aan het Comité van Ministers van de Taalunie door de fractie van de PVV: de leden Bosma en Beertema.

7 november 2011

1)
Heeft u kennisgenomen van het bericht “Gee terug ons taal” (*)

2)
Deelt u de waarneming van dagblad Rapport dat er sprake is van een “inploffing” en zelfs een “uitwissing” van het Afrikaans op Stellenbosch, de eeuwenoude universiteit die traditioneel een thuisbasis is van het Afrikaans?

3)
Deelt u de mening van de PVV-fractie binnen de Taalunie dat universitair onderwijs in het Afrikaans van levensbelang is voor het overleven van deze minderheidstaal die zo nauw verbonden is het met Nederlands?

4)
Deelt u de mening van de PVV-fractie dat herstel van het Afrikaans als volwaardige onderricht- en voertaal op Stellenbosch daarbij van groot belang is?

5)
Bent u bereid onze verdragspartner Zuid-Afrika te wijzen op de uitkomsten van de commissie Gerwel die in 2001 uitsprak dat er in ieder geval twee volledig Afrikaanstalige universiteiten dienen te zijn, maar dat met dit advies de hand wordt gelicht?

(*) Rapport, 5 november 2011