Motie afspraken over de toekomst van de IJsselmeervisserij

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,

verzoekt de regering, afspraken te maken met de sector, betrokken maatschappelijke organisaties en overheden over de toekomst van de IJsselmeervisserij, zodat dit dossier definitief gesloten kan worden, op voorwaarde dat alle betrokken bedrijven de boeken openen, zodat voldoende informatie beschikbaar is en er geen sprake is van staatssteun;
verzoekt de regering, in overeenstemming met hiervoor genoemde partijen in deze afspraken vast te leggen:
• welke informatie aangeleverd moet worden door de verschillende partijen;
• welke faciliterende maatregelen er komen zodat definitieve transitie mogelijk is naar een IJsselmeervisserij met een goed verdienmodel, gebaseerd op een duurzame visserij die afgestemd is op de visstand;
• dat er voldoende en tijdige voeding komt van het transitiefonds vanuit alle betrokken partijen, zoals afgesproken;
• meerjarige en reële financiële compensatie op basis van onder andere dit gedeelde transitiefonds, die rekening houdt met de vangstreductie en aansluit op het nieuwe economische model, waarbij de kaders voor staatssteun in acht genomen worden;
verzoekt de regering tevens, voor het einde van dit jaar de Kamer over de gemaakte afspraken te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.