Skip to main content

Verslag AO luchtvaart - inbreng Dion Graus

Voorzitter.

Ook ik sluit mij graag aan bij alles wat er is gezegd over de MH17. Dit vereist gewoon een toegespitst beleid, zeker na het ongeval dat er is gebeurd. Ik heb in een eerder AO al eens gevraagd hoe het kan dat hierover niet goed is gecommuniceerd met de luchtvaart. De maatschappijen waren niet op de hoogte van de gevaren omdat die informatie niet gedeeld was. Ik begin met wat kleine vragen, voordat ik die vergeet te stellen als ik in tijdnood kom. Ik wil echt graag weten wat de kosten zijn van de luchtver-keersleiding op Lelystad Airport. Ik heb namelijk gehoord dat dat torentje zo’n 2,5 miljoen zou moeten kosten als het er komt, en dat het straks structureel op 40 of 50 miljoen uit moet komen. Wat zijn nu exact de kosten per jaar, de economische afschrijving meegenomen? De kosten zijn namelijk heel summier omschreven. Volgens mij komen er veel meer kosten bij kijken. Dat behoren we wel te weten als controlerende volksvertegenwoordigers. Ik krijg daar graag een duidelijk overzicht van, en niet zo schimmig, want ik word vaak echt niet wijs uit de stukken die we krijgen. Ik wil gewoon in één keer kunnen zien hoe het in elkaar zit; dat moet je ook zo kunnen uitleggen aan mensen. Ik wil het ook hebben over valse concurrentie; dat wordt hier veel te weinig gedaan. Er zijn bijvoorbeeld verschillen in brandstofprijzen met maatschappijen uit het Midden-Oosten. Die jongens lachen zich kapot en onze luchtvaartmaatschappijen kunnen daar onmogelijk tegen opboksen.

Ik heb eens opgevraagd wat de verschillen zijn en dat is gewoon niet normaal. Kan de Staatssecretaris er dus voor zorgen dat er een gelijk speelveld komt voor onze luchtvaartmaatschappijen? Dan gaan er hier maar lasten vanaf, zodat die jongens kunnen concurreren met de mensen in het Midden-Oosten. Dit moet toch niet kunnen? Onze maatschappijen kunnen toch niet de dupe worden omdat wij hier zowat de hoogste lasten wereldwijd hebben en zij zich daar een deuk lachen en bovendien onze markten overnemen? Het gaat om grote, particuliere werkgevers als KLM en Schiphol. Dat zijn niet de kleine jongens. We moeten aan de mensen denken die ervan afhankelijk zijn. Behalve dat deze bedrijven van nationaal economisch belang zijn, moeten we ook rekening houden met de betrokken werknemers. Onze nationale trotsen en grote werkgevers Schiphol en KLM hebben het niet gemakkelijk. KLM holt zelfs achteruit, zeker door valse concurrentie en het beleid van de Nederlandse regering en de Europese Unie, waarvoor wij ook gewaarschuwd hebben, terwijl de tweede heilige koe, KLM, volledig werd uitgemolken door het verlies lijdende Air France. Voor de zoveelste maal werd een gezond Nederlands bedrijf verkwanseld aan het buitenland. Het is niet uitgesloten dat de Nederlandse belastingbetaler hiervoor dadelijk moet opdraaien, mocht de regering deze grote particuliere werkgever van nationaal economisch belang weer moeten redden. Ik zie dat er best nog een keer van komen. Sinds KLM is overgenomen en de Air France-KLM Group is geworden, gaat het er helemaal niet goed mee. KLM is hierdoor naar beneden getrokken, want waar KLM sinds 2004 zo’n 900 miljoen winst maakte, heeft Air France een verlies van 3,2 miljard euro geleden. Dat zijn gewoon de feiten zoals ik ze heb gekregen, maar als die niet kloppen, mag de Staatssecretaris mij daar uiteraard op wijzen. De kosten van de laatste staking door het Franse personeel worden geraamd op 416 miljoen euro. Het gaat zeker een jaar duren voordat deze schade is ingehaald. Naast die grote schuld heeft Air France dus zelfs een negatief eigen vermogen. Om dat enigszins te compenseren, wordt het plan om Transavia als Europese prijsvechter in te zetten, gestopt. Als dat zo is, wil ik dat ook graag weten. Hiermee wordt ook de KLM-dochter natuurlijk op achterstand gezet. Daarvan profiteren ondertussen de easyJets, want ik zag dat die 6,4 miljoen extra hebben binnengehaald. Ik krijg daarop graag een reactie. De PVV wil per omgaande weten hoe de schade zo vlug mogelijk en zo veel mogelijk beperkt kan worden en hoe er zo snel mogelijk een gelijker speelveld kan komen, met liefst een betere positie voor Schiphol en KLM, en hoe KLM uit deze vleugellamme positie kan worden gehaald, al dan niet met Nederlandse investeerders waaronder Schiphol. Daarbij kan de regering bemiddelen. Bestaat er een noodscenario? Wat zijn de kosten en de consequenties van eventuele reddingsacties in de toekomst? Want ik voel ze aankomen. Waar haalt de regering de benodigde dekking vandaan? Wat zijn de gevolgen voor de Nederlandse mainports, de concurrentiepositie, de economie en de werkgelegenheid als KLM nog verder wordt uitgezogen door Air France? En klopt het dat Etihad en Delta Air Lines plannen hebben om KLM uit Franse handen te halen? Die roddels gaan rond. Ook journalisten die ermee bezig zijn, hebben dit gehoord, maar kunnen dit niet bevestigen. Ik wil dat graag van de Staatssecretaris horen.

De heer Graus (PVV): Ik pleit ook voor versterking en uitbreiding van Schiphol in plaats van verplaatsing naar Lelystad. Dat heb ik al een paar keer gezegd. Wij zijn niet per definitie tegen Lelystad, maar we hebben liever uitbreiding van Schiphol. Dat kan door disconnected handling. Ik heb dat plan nog geopperd. In de buurt van een boerderij ruik je mest en naast een luchthaven hoor je vliegtuigen en ruik je kerosine. Daar kunnen we niks aan doen. Schiphol ondervindt steeds meer concurrentie door markten als Istanbul. Turkish Airlines is momenteel de snelst groeiende markt. Wat gaan we daaraan doen? Is er een bepaalde luchtvaartvisie? Moet er niet iemand worden aangesteld die met een luchtvaartvisie komt, om ons daarin te helpen? België geeft staatssteun aan de luchthavens van Brussel en Charleroi. Daarop wil ik ook een reactie hebben. Tot slot heb ik een punt dat ik twee jaar geleden ook al heb genoemd. Toen kwam ik onder vuur te liggen, ook van de heer Elias. Ik heb twee jaar geleden gewaarschuwd dat ik tijdens een werkbezoek zag dat er een gebedsruimte was in het zenuwcentrum van Schiphol. Ik heb daarvan ook een foto gemaakt. Nu zult u zeggen, net als de heer Elias: niet alle gelovigen zijn strijders. Dat zal me allemaal worst wezen, maar zij hebben een dubbele loyaliteit en een dubbele nationaliteit. Ik wil dat dit niet meer mogelijk is. De Belgische veiligheidsdiensten hebben ervoor gewaarschuwd: het is gewoon afwachten tot er iets gebeurd. Ook op Eindhoven Airport is er zo’n gebedshok gesignaleerd. Ik zeg nogmaals: geen dubbele loyaliteit en geen dubbele nationaliteit bij zaken die met veiligheid te maken hebben, zoals politie, justitie en luchthavens. Dat is not done. Wij willen dus zo vlug mogelijk een einde aan die gebedshokken en aan de aanbidders.

De heer Elias (VVD): Ik probeer het nog één keer, mijnheer Graus, gewoon omdat ik het zindelijk vind. Als mensen die een gevaar vormen, bij de bagageafhandeling werken, moeten zij worden gecontroleerd enzovoorts. Maar of iemand de Koran leest of de Bijbel of de Donald Duck, maakt geen moer uit. Het gaat erom of hij een gevaar vormt. U zegt echter dat iedereen die twee keer per dag in een gebedsruimte wil verblijven omdat hij dat prettig vindt voor zijn geloof, waar hij recht op heeft, een potentiële terrorist is. Dat moet u niet doen.

De heer Graus (PVV): Ik begrijp de heer Elias, want hij rijdt iedere dag van Den Haag naar Wassenaar en dan heeft hij er geen last van. Ik heb er als PVV’er heel veel last van, dus het is persoonlijk. Misschien hamer ik er daardoor wat meer op, net als mijn fractievoorzitter. Wij weten hoe onveilig de situatie is. Ik wil ook eerlijk zeggen dat in de Koran wordt gesproken over «ongelovige honden». Dat zijn de mensen die niet de islam bedrijven en niet in de Koran geloven. Dat zijn ongelovige honden en die mogen de nek afgehouwen worden. Je ziet het iedere dag. Mijn fractievoorzitter heeft een paar jaar geleden een filmpje gemaakt, Fitna, en de beelden daaruit zie je vandaag de dag iedere dag. De Australische autoriteiten willen het om die reden niet. De Belgische veiligheidsdiensten waarschuwen ervoor. Dat zijn ook niet de eersten de besten. Dus waarom zijn wij zo dom om te wachten tot het hier misgaat? We moeten mensen met een dubbele nationaliteit, een dubbele loyaliteit of zelfs geen loyaliteit jegens het Nederlandse volk, niet hebben in de beveiligde bagageruimtes, die de heer Elias noemde, want daar kan het misgaan. Dat zeggen ook piloten van KLM en mensen van binnen Schiphol. Dat is levensgevaarlijk. Kijk wat er om ons heen gebeurt. Juist de mensen die de Koran lezen, hebben reden om dit te doen.

De heer Bashir (SP): Even voor de duidelijkheid. Dus de PVV stelt voor dat moslims niet meer op Schiphol mogen werken?

De heer Graus (PVV): Als u goed geluisterd hebt, hebt u gehoord dat ik in ieder geval heb gezegd: op de beveiligde gedeeltes. Ik heb gezegd: politie, justitie, de beveiligde gedeeltes, het zenuwcentrum van Schiphol, en niemand met een dubbele loyaliteit of dubbele nationaliteit. Het wiel is al uitgevonden. Ga eens stagelopen in Australië. Die lachen ons uit. En ga maar eens naar Zwitserland toe, dan piep je wel anders. Daar zal het ook veel minder snel gebeuren. Het is wachten tot er iets gebeurt, en dan staan jullie opeens allemaal op en is het te laat. We moeten het gewoon voorkomen.

De heer Bashir (SP): Ik vind dat opmerkelijk, want heel veel luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol vliegen, hebben islamitisch personeel aan boord. Als je dat zou doortrekken, zou dat betekenen dat veel luchtvaartmaatschappijen niet meer op Schiphol zouden mogen vliegen van de PVV. Begrijp ik dat goed?

De heer Graus (PVV): Ik heb het gehad over beveiligde omgevingen op Nederlands grondgebied, zoals de bagageruimten, die de heer Elias aanhaalde. Daar doelde ik inderdaad op. Dat is een zenuwcentrum. Ik heb het ook gehad over politie, justitie en dat soort zaken. Daar heb ik het over gehad. In Australië kom je zelfs niet in het leger. Als ik naar Australië ga, kom ik nooit bij de politie of in het leger; dat willen ze gewoon niet. Dat is gewoon het verhaal, en het wiel is al uitgevonden. Zo is het. Beter kan ik het niet zeggen.