feed-image RSS

Dit zijn historische tijden. Ik dacht al veel meegemaakt te hebben.
Als kamerlid heb ik de financiële crisis in 2008 van dichtbij meegemaakt. Banken werden genationaliseerd, de huizenmarkt stortte in en de economie kromp met 5½ %.
Daarna kwam de Eurocrisis waarbij lidstaten als Griekenland met honderden miljarden werden gestut.
Maar wat we nu meemaken is ongekend. Klaas Knot vergeleek het met een meteorietinslag, die 1 keer in de 100 jaar plaatsvindt.
Corona legde in een paar maanden tijd de hele wereld plat.

Ik heb de behandeling van deze wet onthamerd, want ze wilden er eerst een hamerstuk van maken, maar ik dacht: het gaat over bijna 25 miljard aan leningen en garanties. Daar ga je toch niet een hamerstuk van maken? Als we over 25 miljard niet meer kunnen debatteren in dit huis, dan kunnen we gelijk de sleutel van onze schatkist aan Brussel geven. Dat is toch nooit de bedoeling? Dus ik ben blij dat we dit debat kunnen hebben.

Het zijn bizarre tijden. We kijken terug naar 2019, een jubeljaar. Tot een paar maanden geleden zat hier nog een tevreden minister van Financiën, en het kon niet op. Het overschot op de begroting bedroeg 14 miljard. De staatsschuld verdampte zienderogen tot onder de 400 miljard. En de werkloosheid was nog nooit zo laag geweest, met 2,9%. Wie doet me wat, moet deze minister gedacht hebben.