Najaarsnota 2022

De afgelopen nachten vroor het flink. Het is koud, ijskoud in Nederland.
En niet alleen buiten, maar ook in veel huiskamers.

Mensen zitten massaal op de bank met dikke dekens om zich heen. Gezinnen met kinderen, die thuis de verwarming op maximaal 15 graden zetten, uit angst voor een voor de energierekening.

Het is een kwestie van tijd dat de eerste bejaarde doodgevroren in zijn/haar woning wordt gevonden. Wil minister Kaag, of moet ik zeggen de minister van Karigheid, dat op haar geweten hebben?

En morgen vliegt deze minister in het regeringsvliegtuig naar de tropische zon, naar Suriname zogenaamd om plooien glad te strijken rondom de slavernij-excuses. Het contrast kan haast niet groter! Wij hier in de vrieskou, de minister aan in de tropische zon. En waarom?
Om Sorry te gaan zeggen voor het gestuntel van Rutte IV over de onzinnige Sorry-reis naar datzelfde Suriname. Heeft deze minister van Financiën echt niets beters te doen?

Ze zou Sorry moeten zeggen tegen al die Nederlanders met een baan of een uitkering, Oud & Jong, Alleenstaand of met een Gezin, die massaal in de rij staan bij de Voedselbank, omdat ze het niet meer trekken!
Daar zou deze minister zich druk om moeten maken!

Het kabinet heeft hen keihard in de steek gelaten.
Men was te druk met het wegpesten van onze boeren, met de opvang van asielzoekers, met het bouwen van windmolens, met het overmaken van miljarden euro’s aan Afrika en Brussel.
De gewone Nederlander kon het heen en weer krijgen! Het is een ongekende schande.

En voor volgend jaar komt de Minister met een prijsplafond! Maar zelfs met dit plafond daalt de koopkracht fors en kunnen miljoenen mensen hun lasten niet meer betalen.

Want het prijsplafond is zwaar onvoldoende : too little, too late.

Ook al blijf je onder het plafond, dan nog betaal je 2x zoveel voor je energierekening dan vroeger.

En nu blijkt ook nog dat het plafond niet voor iedereen geldt!
De volumegrenzen worden namelijk niet bepaald op jaarbasis, maar op dagbasis. Waardoor je, na je jaarrekening, niets meer kunt compenseren.
Je betaalt dus gewoon over een deel het hoge tarief, terwijl je toch onder het plafond bent gebleven. Dit is pure oplichterij!
Kan de minister dit uitleggen!

Ook zien we dat energiebedrijven hun tarieven hebben verdubbeld in een paar maanden tijd; terwijl de prijs op de gasmarkt juist halveerde!
Hoe kan dit?

Tot slot gaan de belastingen op energie weer fors omhoog en de btw weer naar 21%. Dus een ieder, en dat is toch de helft van Nederland, die meer verbruikt dan het volumeplafond, gaat de hoofdprijs betalen.
En dat zijn vaak sociale huurders die in 1 van de 1,5 miljoen slecht geïsoleerde huizen wonen. Mensen bij wie het water toch al tot aan de lippen staat.

Het prijsplafond is dus voor de helft een sigaar uit eigen doos, en wordt betaald door de verhoging van de belastingen. Voor de andere helft moet nog een dekking worden gezocht. De minister liet al wat oplossingen doorschemeren. Dat worden hogere belastingen en langer doorwerken. Ik hoop toch echt dat dat een grapje was….! Dit is onacceptabel!

Maar het ergste is nog dat deze minister het allemaal helemaal niet zo erg vindt; die hoge inflatie & energieprijzen.
Goed voor de schatkist, vanwege de extra btw-inkomsten en gasbaten.
Het is goed voor het klimaat, doordat mensen besparen op gas en elektra. En het versnelt de energietransitie.
Voor D66 is dit een win-win-win situatie!
Het is dat de oppositie zo heeft zitten drammen, anders was het koopkrachtpakket en energieplafond er nooit gekomen!

En ondertussen kampen we met een inflatie van meer dan 10%.
en ondertussen ging de energieprijs 3 x over de kop en werden de boodschappen in november 16% duurder.

Ondertussen zit heel Nederland in de kou en ondertussen trekken mensen het niet meer en draaien de Voedselbanken overuren.
Dat is het Nederland van deze minister!

Maar haar Nederland is niet mijn Nederland, voorzitter. Niet het Nederland van de gewone mensen. Niet het Nederland van de PVV. In ons Nederland staat de Nederlander op 1. In ons Nederland wijkt alles, maar dan ook alles, om ervoor te zorgen dat de gewone man/vrouw een warme woning en een gevulde koelkast heeft.

Dat is ons Nederland. Voor dat Nederland is de PVV opgericht en voor dat Nederland knokken wij hier iedere dag opnieuw!

Dus
Geen 100 miljard naar klimaat- en stikstof,
Geen tientallen miljarden naar Asiel, Afrika en Brussel.
Besteed dat geld aan onze eigen mensen in eigen land.

Verhoog de energiecompensatie (prijsplafond en volumegrenzen),
met terugwerkende kracht
Verlaag de energiebelasting en zet de BTW op nul voor energie en boodschappen.