Vragen van de leden Driessen en Van Dijck (beiden PVV) aan de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken en de minister van Financiën over de integriteit van Lodewijk de Waal.

‪1.)
Bent u bekend met het artikel 'De Waal 'jokte' over Afrika-trip'? (1)

Klopt het dat oud-CPN'er (2) Lodewijk de Waal zijn Tanzania-snoepreisje zou afzeggen indien omroep Human hem niet zou filmen? Zo ja, deelt u de mening dat het reisje van meneer De Waal het best omschreven kan worden als een narcistisch egotripje?

‪3.)
Klopt het dat SNV het retourticket, het visum en de verblijfskosten van de heer De Waal heeft betaald? Wat heeft de 'vakantie' van meneer De Waal in totaal gekost?

Deelt u de mening dat de verklaring van de heer De Waal "nooit voor zichzelf, noch voor anderen" (3) onkosten heeft gedeclareerd een onjuist beeld schetst en zodoende de waarheid geweld aandoet? Deelt u de mening dat zijn uitspraak "mijn persoonlijke integriteit werd overal in twijfel getrokken, terwijl ik wist dat het onterecht was" (4) getuigt van een gebrekkig zelfinzicht? Wat zegt de opstelling van meneer De Waal inzake het Tanzania-reisje over zijn integriteit?

Deelt u de mening dat Lodewijk de Waal - nota bene aanbevolen door de Nederlandse staat - er goed aan zou doen, ook in het belang van de bank, op te stappen als lid van de Raad van Commissarissen van ING Bank? Zo nee, waarom niet?

(1) Spits, 9 januari

(2) De Schijn-elite van de valse munters, Martin Bosma, pagina 282

(3) De Pers, Top SNV stapt op om vriendjespolitiek, 30 maart 2011

(4) Vrij Nederland, 'Ik kan mezelf nog steeds recht in de spiegel aankijken', 15 oktober 2011