Speech Teun van Dijck

Charles Dumas thank you very much for your presentation!

Ik ben ervan overtuigd dat dit onderzoek veel zal losmaken en tot heel wat discussie zal leiden in Nederland maar ook daarbuiten. Ik zal in ieder geval morgen tijdens de regeling een reactie vragen aan het Kabinet op het onderzoek, waarna een debat in de Tweede Kamer kan plaatsvinden.

Europese leiders zijn kortzichtig. Ze proberen kost wat kost de euro overeind houden. Voor hen is de euro geen (betaal)middel maar een doel op zich: een prestigeproject; een Religie zo u wilt!

Ze denken de brand te blussen met emmers met geld. De teller staat inmiddels op € 3.000 miljard.

De noodfondsen en ECB kunnen het proces wellicht vertragen, maar uiteindelijk krijgt de belastingbetaler de rekening gepresenteerd; linksom of rechtsom!

Dit onderzoek toont dat het probleem veel dieper zit. De euro zelf is namelijk het probleem en heeft de crisis veroorzaakt. Waarom zou je hem dan tegen elke prijs willen redden?

Eén munt, één rente, één monetair beleid voor 17 totaal verschillende landen, werkt niet! One size fits none! De euro heeft de verschillen juist versterkt en landen verder uit elkaar gedreven.

Als Griekenland zijn eigen munt had gehad was de schuld nooit zo hoog opgelopen. Door de Drachme te devalueren zou men aan concurrentiekracht kunnen winnen en uit de schulden kunnen groeien.

Met de dure euro kan dat niet en zijn ze gedoemd tot draconische bezuinigen, die hun economie alleen maar verder in het slop drukt.

De PVV heeft vanaf het begin gezegd. Geen cent naar Griekenland. Dat was de afspraak in 1992 toen we het Verdrag van Maastricht ondertekenden: no bail-out!

Een land dat zijn schulden niet meer kan betalen, moet de euro verlaten en met hulp van het IMF de schulden saneren. Europa kiest ervoor om miljarden te pompen in deze bodemloze put!

Ook ben ik blij dat alle fabeltjes dat de euro ons zoveel welvaart heeft gebracht eindelijk worden ontmaskerd. De euro heeft ons juist welvaart gekost. De economische groei is aanzienlijk vertraagd en de consumptie is nauwelijks gegroeid.

De euro-droom heeft ons heel veel geld gekost, dat bewijst dit onderzoek.

Het onderzoek toont ook aan dat doormodderen op deze heiloze weg, ons nog veel meer gaat kosten. Het is een illusie te denken dat de Zuid-Europese landen ooit hun schulden kunnen terugbetalen. De keuze is simpel. Of we kiezen voor een Transferunie waarbij de Noordelijke landen het Zuiden blijvend moeten subsidiëren; of we kiezen eieren voor ons geld en stappen eruit!

Deze keuze wil de PVV aan de bevolking van Nederland voorleggen, middels een raadplegend referendum. Op korte termijn, want hoe langer we wachten, des te groter de schade voor Henk & Ingrid. Laat de belastingbetalers kiezen; het is ten slotte hun geld.

Rest mij nog te zeggen dat het originele rapport en de (Nederlandse) samenvatting zijn te downloaden op onze website (www.pvv.nl) en op de website van Lombard Street Research (www.lombardstreetresearch.com).