Algemeen Overleg Eurogroep en Ecofin Raad

De crisis in Europa verdiept zich. De economie zit muurvast met economische krimp, bedrijven die sluiten en werkloosheid tot gevolg.

De werkloosheid in de EU is inmiddels opgelopen tot 27 miljoen. 27 mensen zitten zonder werk. 6 miljoen werklozen in Spanje, 3 miljoen mensen zonder werk in Italië, Frankrijk, Engeland en zelfs Duitsland. En Barroso maar roepen dat de crisis voorbij is.

En wat is de oplossing van Brussel, meer geld gooien. Meer geld voor werk dat er niet is, meer geld voor landen, die toch al verzuipen in de schuld en meer geld voor banken, die weigeren hun verliezen te nemen, meer geld voor kredieten, omdat de banken op hun geld blijven zitten. Meer en nog eens meer geld; ons geld wel te verstaan!

Ook op deze Ecofin wordt besloten over meer geld voor Griekenland 7,5 mld, voor Portugal 2,1 mld en voor Cyprus 2 mld. En last but not least meer geld voor de Europese Commissie zelf, die 11 miljard tekort komt. Ze zouden het goede voorbeeld moeten geven, maar geven zelf 11 miljard teveel uit; of de Nederlandse belastingbetaler even 500 miljoen wil bijpassen. Onze minister sputterde nog een beetje tegen, maar schreef als Mr. Euro als 1e een cheque uit.

Want de Commissie is niet van plan om te snijden in hun eigen vlees: de gigantische salarissen, een Euro Commissaris verdient € 27.000/mnd.

Frans Duitse voorstel over de toekomst van de EMU
Kan de minister reageren op dit voorstel. Gaarne een kabinetsreactie voor de Juni Top.
Is de minister hierbij betrokken? Ik lees vreselijke zaken als een eurozone – bestuur, een euroParlement en een eurobegroting. Er wordt zelfs gesproken over het harmoniseren van belastingen, sociale zekerheid en minimum loon.
Ik kreeg kippenvel toen ik het las. Dit is het voorportaal van een federaal Europa.

Landen specifieke aanbevelingen
Op bevel van Brussel hebben we vorig jaar de belastingen met 9 miljard verhoogd. Gevolg: 8,5 miljard minder belastinginkomsten en 3 kwartalen economische krimp. In plaats van in te zien dat dit het verkeerde medicijn is, verhogen ze in Brussel de dosis. Nederland moet nog sneller worden afgebroken.
We moeten 6 miljard extra ophalen bij de burgers (52 miljard in 6 jaar tijd)
We moeten de woningmarkt sneller slopen, de huren sneller verhogen, de langdurige zorg sneller afbreken, de pensioenleeftijd sneller verhogen en de
WW sneller verkorten.

Het gaat ze allemaal niet snel genoeg in Brussel. Nl moet snel naar het niveau van Griekenland, zo kan ik ook convergeren......

Waarom zegt deze minister niet net als Hollande "bemoei je met je eigen zaken", wellicht had hij dan ook een jaar langer uitstel gekregen. Frankrijk verlaagt de pensioenleeftijd en wordt ervoor beloond; NL wil het beste jongetje van de klas zijn en krijgt de deksel op de neus.

Letland
Hoe vaak moet Brussel zich nog aan diezelfde steen stoten voordat ze tot bezinning komt? De EC wil Letland de euro geven.
Een land dat formeel nog in de buitensporig tekortprocedure zit.
Een land met een 12,8% werkloosheid
Een land met een handelsbalans die nog nooit positief is geweest.
Een land met een inkomen per hoofd van de bevolking lager dan in Griekenland (18.000 vs 24.000)
Een land met een credit rating vergelijkbaar met Panama en Peru.
Een land met een banken die zijn is behangen met Russisch geld (10 mld=49%)
Conclusie: Weer een zwakke broeder erbij, die ons straks heel veel geld en koppijn gaat bezorgen, maar deze Mr. Euro tekent bij het kruisje!

Griekenland
Dit land staat er na 4 jaar beroerder voor dan ooit. Zonder export, zonder werk, zonder perspectief, maar wel met een schuld van 2x het BBP.
De beloofde hervormingen komen ook niet echt van de grond.
Hoe staat het met de 15.000 ambtenaren die zouden worden ontslagen (eind 2014)? Ik lees in een Griekse krant dat er afgelopen jaar 99 ambtenaren zijn ontslagen; de rest is met vervroegd pensioen; zo kan ik ook ambtenaren ontslaan door ze met 50 jaar met pensioen te sturen van ons geld! Dat schiet lekker op! Ook de sluiting van de verkwistende publieke omroep spreekt hierbij boekdelen......