Algemene Financiële Beschouwingen 2013 - 1e termijn

Er is een akkoord. Een historisch blunder-akkoord.
Het maakt de weg vrij voor het kabinet Rutte2 om door te gaan met het afbreken van Nederland. De nep-oppositiepartijen hebben voor een paar kruimels hun ziel verkocht aan dit kabinet en zijn vanaf nu mede verantwoordelijk voor de afbraak van Nederland. Elke werkloze, elk faillissement kleeft vanaf nu ook aan de handen van deze partijen.

D66 kreeg een ½ miljard voor onderwijs. De Christelijke partijen wisten de bezuiniging op de kinderbijslag terug te draaien. En oh ja, de CU wist te voorkomen dat 2 kazernes en 1 TBS-kliniek werden gesloten.
Een kleine oppositiehand is snel gevuld. Het was dan ook gênant te zien hoe de kleine partijen zich als Bokito's op de borst stonden te kloppen; zo blij waren ze met dit resultaat. Blij met een dooie mus. Het is niet voor niets dat de minister in Buitenhof triomfantelijk zei dat "slechts een klein deel van de begroting is aangepast". Het kabinet kan door! Van de 8,5 miljard lastenverzwaring in 2014 gaat 8 miljard gewoon door!

En hoe vaak moeten deze partijen zich nog aan dezelfde steen stoten... Eerst tekenden ze voor het Kunduz-akkoord dat desastreus uitpakte voor de Nederlandse economie. Doordat de belastingen met 9 miljard werden verhoogd, verloren bijna 200.000 mensen hun baan, ging een recordaantal bedrijven failliet, en kwam de economie volledig tot stilstand. Daarna tekenden ze het woonakkoord dat desastreus uitpakte voor de woningmarkt. De huren schoten omhoog en de huizenprijzen kelderden verder. En nu dit blunder-akkoord, dat de werkloosheid nog verder zal doen stijgen.

Deze partijen maken het nu mogelijk dat alle onzalige plannetjes van het kabinet door kunnen gaan:
• De lasten worden nog steeds verhoogd: de BTW, de accijnzen op diesel, lpg, tabak, alcohol, frisdrank, de belastingen op auto's (BPM en MRB), water, energie,afval: alles gaat omhoog. En alsof dat nog niet genoeg is wordt er 1 miljard bezuinigd op toeslagen (huishoudentoeslag)
• Ook de lasten op arbeid stijgen gewoon door. In 2014 met 2½ mld vanwege de hogere sociale premies voor werkgevers als gevolg van de snel oplopende werkloosheid
• De gezinnen met kinderen zijn nog steeds de klos: nog steeds wordt er een ½ mld bezuinigd op de kindregelingen. De kinderbijslag wordt bevroren en de (aanvullende) alleenstaande ouderkorting, de ouderschapsverlofkorting, de aftrek levensonderhoud kinderen worden geschrapt. Daarnaast gaat ook het sociaal leenstelsel en het schrappen van de OV-jaarkaart gewoon door
• De ouderen met een klein pensioen worden nog het hardst gepakt van allemaal. De ouderenkortingen verdwijnen, de koopkrachttegemoetkoming verdwijnt (MKOB), de partnertoeslag verdwijnt net als de huishoudelijke hulp (1,1 mld). En dan worden hun pensioenen ook nog eens gekort. Het is dan ook niet voor niets dat gepensioneerden er het meest in koopkracht op achteruit gaan (-4,5%)
• Ook de chronisch zieken en gehandicapten worden nog steeds even hard gepakt. Er wordt bezuinigd op Wtcg en compensatie eigen risico. Elke euro die ze er in het akkoord bijkrijgen, wordt bij de gemeenten afgeroomd. Het betreft hier dus een dikke sigaar uit eigen doos. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt ook nog de AO-tegemoetkoming met €100 verlaagd
• Tot slot gaan de misvormingen van de woningmarkt, de arbeidsmarkt en de pensioenen gewoon door: de huurstijgingen, de afbouw van de HRA, de verkorte WW-duur en de versoberde ontslagrechten en lagere pensioenopbouw; het gaat allemaal gewoon door.

Ook de PvdA kan gewoon doorgaan met feesten. Vrijwel alles wordt verder genivelleerd: zelfs de algemene heffingskorting, de arbeidskorting, de ouderenkorting, de huren, de partnertoeslag, de zorgtoeslag en de huishoudelijke hulp. Het is wachten op de krentenbollen! Dat nivelleren duizenden banen kost, neemt de PvdA op de koop toe.

Al deze ellende kan gewoon doorgaan met dank aan de oppositiepartijen. Bedankt Alexander, Arie en Kees. Of moet ik zeggen Wouter, Carola, Elbert: bedankt! Ook namens de 70.000 werklozen die er volgend jaar bijkomen en de duizenden failliete bedrijven.

Werkgelegenheid
De werkloosheid is in recordtempo opgelopen van 500.000 begin 2012 naar bijna 700.000 in 2013. Alleen al dit jaar is de werkloosheid met 100.000 toegenomen.
Ook het aantal faillissementen loopt in recordtempo op (1.000 bedrijven en eenmanszaken per maand). Dit akkoord zal deze trend niet keren.

Er wordt gesproken over 50.000 meer banen. Maar wat zijn de feiten? CPB laat zien in haar berekeningen dat de werkgelegenheid in de periode 2013–2017 met 236.000 zal afnemen. Dus waren hebben we het over?
Moeten we blij zijn met 50.000 extra banen in 2040 als er t.e.m. 2017 236.000 banen verloren gaan als gevolg van dit kabinetsbeleid?!

Lasten
De PVV ontgaat ook de logica van het verder verhogen van de belastingen en accijnzen. We hebben gezien dat dit niets oplevert. Sterker nog: het kost geld! Met de belastingverhoging van Kunduz dacht men 9 mld extra inkomsten op te halen, maar dat werd 10 mld minder. Deze belastingverhogingen hebben dus 1 miljard gekost (en 180.000 banen)! De BTW-verhoging leverde 2½ miljard minder op dan gedacht. En ook aan de accijnsverhogingen dacht men 500 miljoen te verdienen, maar dat werd 800 mln minder. Deze maatregelen kosten dus geld en banen.

Nederland prijst zichzelf uit de markt. Het wordt voor consumenten en transportbedrijven steeds aantrekkelijker om in het buitenland te tanken en te shoppen. En dat doen we dan ook massaal. Met dit beleid spekken we de Duitse en Belgische economie, en jagen we mensen de grens over. Jagen we ondernemers een faillissement in en jagen we werknemers de WW in. Hoe dom kun je zijn? In plaats van te leren van deze fouten, worden de accijnzen in 2014 verder verhoogd met 400 miljoen.

De PVV wil het kabinet nog een keer oproepen om de belastingen te verlagen en de accijnsverhogingen per direct terug te draaien. Dit levert uiteindelijk meer economische groei, banen en inkomsten op (lees ons Verkiezingsprogramma er maar op na).

De automobilist als melkkoe is weer helemaal terug op de politieke agenda. Weer een groep die de VVD beloofde te beschermen, maar die nu wordt geofferd voor het pluche! In 2014 wordt deze groep voor maar liefst 1,2 mld aangeslagen, wel zo makkelijk en snel verdiend! De MRB, de BPM, de accijnzen op LPG en diesel, alles wordt verhoogd. Alles onder het excuus van vergroening. Maar het is eigenlijk de hardwerkende Nederlander,  die elke dag in de file naar het werk rijdt, die mag bloeden.

Hetzelfde geldt voor onze gepensioneerden; ook zo'n melkkoe die telkens weer wordt gepakt. Deze groep mag maar liefst 4,5% inleveren. Terwijl de mensen met een minimumloon er bijna 8% op vooruit gaan.
De ouderkorting, de koopkrachtcompensatie, de korting op de pensioenen, de huishoudelijke hulp, de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten; alles wordt hen afgepakt. Dit raakt de ouderen keihard in de portemonnee. Dit kabinet moet zich schamen.

Tot slot Europa
Nederland is niet alleen de grootste nettosponsor van Europa, maar tegelijkertijd bungelen we onderaan bij de zwakke broeders van de Eurozone. Alleen Spanje doet het slechter. Maar Nederland staat tegelijkertijd wel vooraan om andere landen financieel bij te staan. Dat is als een zwerver die royaal doneert aan de daklozenopvang. Met geleend geld, welteverstaan.

Nederland staat inmiddels voor 201 miljard garant voor andere landen en zombiebanken, zo rekende de Algemene Rekenkamer ons voor. 201 miljard! Dat is een vertienvoudiging sinds 2008. Dit kabinet speelt Russische roulette met onze welvaart, of wat er nog van over is... En in plaats van een keiharde grens te trekken, gaat het gegooi van miljarden maar door. En al helemaal nu Pechthold is doorgedrongen tot in het Torentje.

De minister sluit een volgende steunronde aan Griekenland niet uit. Ook wordt er voorgesorteerd op een bankenunie waarbij met ons belastinggeld tekorten van zwakke banken worden aangevuld. De PVV houdt zijn hart vast.