Skip to main content

Debat over belastingnomaden

Dit debat gaat over belastingnomaden. Mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats. Onvindbaar voor de fiscus en voor justitie. Onaantastbaar!

Kennelijk kun je je in Nederland uitschrijven, zonder af te rekenen met de fiscus en zonder opgaaf van een nieuw adres of bestemming.

Alle problemen zijn terug te brengen tot het GBA en de knullige handhaving.
De vraag van vandaag is: Hoe gaat de Minister deze problemen tackelen?

Naast belastingnomaden wil ik hebben over een andere groep: de belastingvluchtelingen. Dit zijn Nederlanders die vluchten naar België en Duitsland om te tanken en te shoppen.
In België is een pakje sigaretten 1 euro goedkoper.
Een liter Benzine is in Duitsland 20 cent goedkoper.
Dus dat scheelt op een volle tank een slok op een borrel.

Eerst was daar de Btw-verhoging met 2%, toen de accijnsverhogingen op alcohol en tabak en nu de accijnsverhogingen op Diesel en LPG. Dit betekent de nekslag voor pomphouders en detailhandel in de grensstreek.

Deze staatssecretaris wil eerst de cijfers zien en wil wachten tot medio mei. Maar de feiten spreken voor zich.

Omdat de staatssecretaris nieuw is, zal ik hem even meenemen naar vorig jaar.
De belastingen werden in 2013 met 9 miljard verhoogd (mede dankzij het CDA) en in de najaarsnota werd een tegenvaller van €11,6 miljard geconstateerd. Dus naast economische krimp, 700.000 werklozen en 12.000 faillissementen heeft deze Kunduz-exercitie de schatkist €2,5 miljard gekost. Slim bezig!
De accijnsverhoging heeft geen €500 miljoen opgeleverd maar €500 miljoen gekost.

En nu stoot deze staatssecretaris zich weer aan dezelfde steen. Alleen nog harder!
Het kabinet denkt dat de accijnsverhogingen op diesel en lpg 230 miljoen zullen opleveren, maar berekeningen laten eerder het omgekeerde zien.
Transporteurs tanken massaal hun diesel over de grens. Dat kost de schatkist €180 miljoen i.p.v. dat het €90 miljoen oplevert, rekende TLN ons voor.
Afgelopen maand werd er voor 84 miljoen minder liter getankt.
Alleen al in de eerste 2 maanden van dit jaar is de schatkist €130 miljoen misgelopen.

Maar het ergste is de economische schade. De BOVAG stelt dat bijna 1.000 pomphouders op het punt staan om failliet te gaan en FNV heeft het over een verlies van minimaal 3.000 banen.
Stop met denken, maar haal deze domme maatregel van tafel.
Hoe eerder, hoe beter!

Motie

De Kamer

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat het Kabinet voornemens is tot mei 2014 te wachten met de evaluatie van de accijnsverhogingen op diesel en lpg;

constaterende dat deze maatregelen desastreus uitpakken voor de pomphouders en winkeliers in de grensstreek;

constaterende dat de accijnsverhogingen in 2013 de schatkist meer hebben gekost dan het heeft opgeleverd;

verzoek de regering om deze domme accijnsverhogingen op lpg en diesel per direct terug te draaien,

en gaat over tot de orde van de dag.