Alg. Overleg Ecofin - Eurogroep (20 jan. 2015)

Heeft deze minister nog vertrouwen in de euro?
Sinds begin van dit jaar maakt de euro een vrije val. In een half jaar tijd van 1,38 naar 1,16 (laagste stand sinds 2005). Beleggers rennen weg uit de euro (naar de US$); het vertrouwen is zoek! Ook Zwitserland heeft er geen vertrouwen meer in en koppelde de Zwitserse Frank los. Hoe gaat deze Mr. Euro dit vertrouwen herstellen?

Sinds de crisis hebben 6 miljoen mensen hun baan verloren (in Zuid-Europa), is de schuldenberg tot recordhoogte opgelopen, de concurrentiepositie van de eurolanden verslechterd en er is geen vooruitzicht op economisch herstel!

Hoe gaat deze Mr. Euro de economie vlottrekken?
Met monetaire verruiming?
Met het investeringsplan van Juncker?
Met het versoepelen van de begrotingsregels?
Gelooft hij het zelf?

Litouwen
Sinds een paar weken hebben we een nieuw lid in de eurozone, Litouwen.
Waarom zou een land lid willen worden van de euroclub?
Simpel. De president windt er geen doekjes om: dankzij de euro kan het land goedkoper lenen, en kunnen ze meer geld uitgeven aan "pensioenen en andere zaken".
Waar hebben we dit eerder gezien? Was dat niet Griekenland?
Goedkoop lenen tot je erbij neervalt en vervolgens de rekening doorschuiven naar het Europese noodfonds. Hebben we dan niets geleerd?

Over Griekenland gesproken.
Het vertrouwen in dit land is al langere tijd zoek.
Wederom heeft de Trojka de (5e) voortgangsmissie afgebroken tot na de verkiezingen.

Brussel houdt zijn adem in. De Grieken zouden wel eens op de verkeerde partij kunnen stemmen?!
ECB dreigt de geldkraan dicht te draaien. Juncker geeft een stemadvies en Merkel schuwt een Grexit niet. Samaras doet ook aan bangmakerij en haalt er zelfs Noord- Korea bij. Ook de kapitaalmarkt reageerde: de rente schoot omhoog en de beurs kelderde.

Maar de mensen laten zich niet meer bang maken en manipuleren. Ze leven in armoede en zonder werk. Brussel heeft met zijn afgedwongen bezuinigingen en hervormingen de situatie alleen maar verergerd.

Is de minister bereid de schuld van Griekenland kwijt te schelden?
Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat Nederland zijn geld terugkrijgt met rente?
Wat betekent een Grexit voor Nederland? Zijn de scenario's doorgerekend?

En dan Cyprus, ook zo'n grappenmaker. Ze nemen een wet aan (Forclosure Bill). Brussel maakt 350 mln over en 3 dagen later wordt de wet weer ingetrokken. IMF was nog net op tijd om de uitkering 88 mln op te schorten. Dit is kenmerkend voor landen als Cyprus en Griekenland. Eerst een maatregel of hervorming beloven, dan cashen en vervolgens de maatregel weer ongedaan maken. Dat gaan we ook zien na 25 januari in Griekenland. Wat gaat deze voorzitter van de Eurogroep hiertegen doen?

Investeringsplan Juncker
Dit plan wordt er gewoon doorheen gejast. Op hoop van zegen...
Eerst hebben we de middelen van de EIB verhoogd (180 mld), toen kwam er een noodfonds (500 mld) voor zwakke landen, daarna een resolutiefonds (55 mld) voor zwakke banken en nu een investeringsfonds (315 mld) voor nutteloze investeringen.
Ze zijn duidelijk de weg kwijt in Brussel.
Wat is het probleem met de investeringen van de EIB?

Ook de Governance is weer lekker overzichtelijk (baantjesmachine draait op volle toeren). Een werkgroep van EU-ambassadeurs (Coreper), een Stuurgroep, een Investeringscommissie, een Adviesorgaan (Hub), een Pijplijn (transparant European project pipeline) en een Taskforce. Lidstaten worden verleid om te investeren, in ruil voor coulance onder het SGP en zeggenschap binnen het bestuur. Gelooft de minister nu echt dat dit gaat werken? Of is dit de zoveelste keer dat de kat in het nauw rare sprongen maakt?

ECB: Quantative Easing (QE)
Deze week zal de ECB waarschijnlijk de opkoop van staatsobligaties aankondigen. Er is vrijwel geen econoom te vinden dat dit effectief is, maar ja Draghi heeft zich met zijn grote mond dusdanig in de nesten gewerkt dat hij wel over de brug moet komen, wil hij niet zijn geloofwaardigheid verliezen (put your money where your mouth is...).
Of deze maatregel iets uithaalt, is niet van belang.
De ECB heeft maar één doel, en dat is: de inflatie zal en moet naar 2%.
Wat is het effect:
Een nog zwakkere euro (1,16)?
Een nog lagere (lange) rentes (0,5% 10-jaars NL obligatie)?
Nog minder vertrouwen?
Nog minder koopkracht?
Is dat de bedoeling?
Maar de banken en beleggers zijn er blij mee. Ze willen uit de euro en Draghi rolt de rode loper voor ze uit.

Er zijn zelfs economen (Muellbauer, Buiter, Brzeski, Milton Friedman) die beweren dat je nog beter geld uit een helikopter kunt gooien. Dat is effectiever dan het opkoopprogramma. Hoe kijkt deze minister aan tegen deze vorm van QE? Of mag hij daar niets over zeggen?

Versoepelde begrotingsregels
Some pigs are more equal than others.
Nederland heeft zich uit de naad bezuinigd om van het strafbankje af te komen. Frankrijk heeft niets gedaan en krijgt uitstel na uitstel. En nu worden de begrotingsregels versoepeld..... Bij investeringen en zelfs bij de intentie tot hervormen wordt coulance toegepast. Da's lekker.
Frankrijk zit vol met goede intenties dus krijgt weer uitstel om het tekort onder de 3% te brengen. Van uitstel komt afstel...
Hoe gaat de minister verder uitstel voor Frankrijk voorkomen?

MOTIES

De Kamer gehoord de beraadslaging;

overwegende dat de ECB mogelijk monetaire verruiming (QE) wil inzetten om de inflatie in de eurozone aan te jagen;

overwegende dat dit middel door velen als ineffectief wordt gezien en de economie niet zal aanjagen;

spreekt uit dat monetaire geldverruiming onwenselijk is,

De Kamer gehoord de beraadslaging;

overwegende dat er wederom gesproken wordt over de mogelijkheid om de schuld van Griekenland verder te verlichten;

spreekt uit dat het onwenselijk is dat er nog extra geld naar Griekenland vloeit;

verzoekt de regering niet in te stemmen met welke vorm van schuldverlichting dan ook en/of additionele kredietverlening aan Griekenland;

De Kamer gehoord de beraadslaging;

overwegende dat EU-lidstaten volledig zelfbeschikkingsrecht hebben en moeten houden over de inrichting van hun belastingstelsel;

verzoekt de regering niet in te stemmen met een Europese geharmoniseerde grondslag voor de heffing van de winstbelasting (Vpb),