Algemeen Overleg Eurogroep/ ECOFIN

Eerst een vraag aan de staatssecretaris n.a.v. van het bericht in de Telegraaf over de Europese winstbelasting.
Ik mag toch aannemen dat de Staatssecretaris dit gedrocht naar de prullenmand verwijst?!
De tentakels van Brussel kruipen steeds meer richting ons belastingstelsel. Eerst harmonisatie van de grondslagen (vpb) en nu de inning en verdeling. Nog even en we hebben Europese belastingen! De droom van elke Eurofiel!

Dan Griekenland...
Het is zo verleidelijk om nu te zeggen: ik heb hiervoor gewaarschuwd! De Grieken zijn grappenmakers waarmee je geen afspraken kunt maken.
In dit verband wil ik ook even verwijzen naar een interessant artikel van Michiel Dijkstra in Elsevier ('Griekenland is failliet geboren' van 9 april jl), waarin uitgebreid staat beschreven dat Griekenland in de afgelopen 190 jaar al 90 keer heeft gedefault. Het is wat dat betreft ervaringsdeskundige in surseance van betaling!

Griekenland speelt een chicken-game en geeft niet op!
Ze willen schuldkwijtschelding en geen verdere hervormingen!
En kom maar op met die 7,2 miljard, anders kunnen we het IMF niet terugbetalen.
En kom maar op met die 10,9 mld voor de banken, anders stappen we eruit.
En dan zijn daarna Spanje en Italiƫ aan de beurt.
Betaal nu maar, anders gaan we met Poetin in zee.
Niet moeilijk doen, anders zetten we de grenzen open voor jihadisten en sturen we ze door naar Berlijn.
Over elke hervorming gaan we een referendum houden; dus niet moeilijk doen, gewoon betalen!

De Griekse premier Alexis Tsipras noemde gisteren het Internationaal Monetair Fonds crimineel, en zijn minister van Financiƫn beschuldigde de andere eurolanden van sadisme.

Ze dreigen, chanteren en beledigen erop los, want ze weten dat Europa toch weer door de pomp gaat en de miljarden gewoon overmaakt.
Het europroject is namelijk heilig verklaard en onomkeerbaar en zal en moet slagen, whatever it takes!
Het is net Hotel California; uitchecken is geen optie! Dus dan maar betalen.

Het adagium van Tsipras is "handen af van de pensioenen en van de ambtenaren", en dat terwijl driekwart van de overheidsuitgaven bestaat uit ambtenarensalarissen en pensioenen!

We zien ook dat eerdere afspraken (hervormingen) worden teruggedraaid.
De verlaging van de pensioenen werd gewoon teruggedraaid (500 mln).
Ontslagen ambtenaren worden gewoon weer aangenomen.
De publieke omroep (ERT) is gewoon weer in de lucht!

Kan de minister meer inzicht verschaffen in de onderhandelingen en het proces?
We moeten nu als Parlement alles uit de krant halen?!
Een schande!
En straks tekenen de coalitiepartijen weer braaf een cheque van 7,2 miljard.

Tot slot lees ik dat Nederland van plan is mee te doen met het ASIAN INFRASTRUCTURE INVESTMENT BANK! Met meer dan US$ 1 miljard wil de minister participeren in wegen en infra in China. Het rijkste land ter wereld, terwijl hier in Nederland de files weer keihard toenemen. Besteed dat miljard maar liever aan de infrastructuur in Nederland.