Skip to main content

Notaoverleg accijnsopbrengsten en oldtimers d.d. 12 oktober 2015

Ook namens de PVV de complimenten aan de initiatiefnemer, de heer Omtzigt. Zoals hij weet, zijn we de afgelopen jaren samen opgetrokken op dit dossier om die domme, belachelijke accijnsmaatregel van tafel te krijgen. We wisten al dat het kabinet in de ontkenningsfase zit en niet wil zien dat er aan de pomp in Duitsland wachtrijen zijn met Nederlandse kentekens.
Stoïcijns vasthouden aan verkeerd beleid, dat hebben we vaker gezien de afgelopen jaren. Zo ook de beslissing om de accijnzen te verhogen. Een kind had kunnen voorspellen dat dit desastreus zou uitpakken voor de pomphouders in de grensstreek. Maar nee, deze staatssecretaris houdt gewoon vast aan zijn ongelijk.

Zelf kom ik ook uit Venlo. We hebben jarenlang, tot 2013, kunnen zien dat het speelveld gelijk verdeeld is. Duitsers tankten in Nederland en kochten gelijk Zigaretten, Kaffee und Gemüse. Daar draaide de hele Venloose middenstand op. En de Nederlanders tankten jaren hun benzine in Duitsland. Iedereen profiteerde. Het was in balans. Maar nu, met deze accijnsverhoging als sluitstuk voor de begroting, dacht men even 280 miljoen op te halen. De bekende Laffercurve is daarmee overschreden. Deze staatssecretaris kreeg het deksel op de neus. Gevolg hiervan is dat de Duitsers hun diesel niet meer komen tanken in Nederland en dat heel logistiek Nederland zijn diesel over de grens tankt. De staatssecretaris blijft dit ontkennen. Hij wringt zich, net als mijn buurman, in allerlei bochten om zijn ongelijk te verdedigen. De auto's zijn zuiniger geworden en door de recessie is er minder gereden, aldus de staatssecretaris. Het is dan wel opvallend dat in Duitsland de dieselomzet wel met 6% groeide. Duitsland en België zaten echter ook in een recessie. Frau Merkel en monsieur Michel zijn deze staatssecretaris dan ook eeuwig dankbaar.

De Duitsers hebben het niveau van de accijnzen langjarig bevroren. Dat doen ze niet voor niets. De Belgen geven accijnzen terug aan het vrachtverkeer. Dit gratis geld willen Duitsland en België natuurlijk niet kwijt. Dat is logisch. De staatssecretaris is echter blij met elke extra euro aan accijnsinkomsten. Dat deze meeropbrengst gepaard gaat met veel ontslagen, faillissementen en misgelopen btw-inkomsten, is kennelijk niet zo relevant voor de staatssecretaris. Dat wil hij niet weten. Hoeveel lopen we mis? Ik spreek ook veel mensen die hun cosmetica in Duitsland kopen en die hun boodschappen in Duitsland doen, als ze daar toch al zijn om te tanken. Hoeveel btw-inkomsten en hoeveel werkgelegenheid lopen we mis?

De PVV steunt de conclusie dat de accijnsverhoging nauwelijks iets heeft opgeleverd. Het is een ernstig verwijtbare omissie geweest om de grenseffecten niet mee te nemen. De PVV roept daarom, net als de initiatiefnemer, de staatssecretaris op met een alternatief model te komen. De staatssecretaris geeft aan dat het terugdraaien 280 miljoen kost, maar hij weet natuurlijk dat dit onzin is. Hij rekent zichzelf rijk met 280 miljoen, maar hij haalt het vervolgens niet op.

Tot slot heb ik nog een vraag aan de initiatiefnemer. Ik heb vorig jaar drie keer een motie ingediend om in 2015 af te zien van de indexatie op brandstoffen, om zo de schade in de grensstreek enigszins te beperken. Waarom heeft de initiatiefnemer, en met hem het CDA, deze oproep tot drie keer naast zich neergelegd?

Dan kom ik op de oldtimers.
Fraude en misbruik van de oldtimersregeling moeten natuurlijk worden aangepakt. Normaal gebruik van een auto moet ook normaal worden belast. De PVV vindt echter dat het kabinet met de huidige regeling wel heel resoluut de bijl zet in het hobbyisme, in de liefhebberij van mensen die een auto koesteren en die auto ernaast houden om er op zondag een blokje mee om te rijden. Dat kan niet meer. Terugkijkend zien we dan ook een slagveld. Van de 150.000 oldtimers zijn er maar liefst 60.000 uit het straatbeeld verdwenen: 8.000 zijn gesloopt, 2.300 zijn geschorst en 17.000 zijn geëxporteerd. De Stichting Autobelangen heeft het zelfs over 88.000 verdwenen auto's ten opzichte van 2012. De auto's zijn gesloopt, puur uit financieel-economische overwegingen. Dit is een nekslag voor ons rijdend historisch erfgoed, puur ingegeven door de linkse milieuactivisten, want die willen dat elke diesel wordt gesloopt, al is het een mooie Mercedes cabrio uit 1975 waarmee slechts 50 kilometer per jaar wordt gereden. Waarom laat de staatssecretaris zich meeslepen in dit gevoel?
Waarom komt er geen speciale kentekenplaat waarmee bijvoorbeeld alleen op zon- en feestdagen kan worden gereden? Heeft de staatssecretaris dit overwogen? We zien dat taxi's een blauwe kentekenplaat hebben. Waarom komt er geen oldtimerkentekenplaat die goed te herkennen is? Als je er op een maandag of dinsdag mee rijdt, ben je in overtreding en krijg je een forse boete. Zo blijft de hobby betaalbaar en eindigt die niet bij de sloop. Kan de staatssecretaris op dit idee reflecteren?

We zien dat de staatssecretaris de gedragseffecten deze keer wel heeft meegenomen, maar dat hij die ernstig heeft onderschat. Hij ging ervan uit dat elke jonge oldtimer zou worden vervangen door een nieuwe auto: het substitutie-effect. Over die nieuwe auto zou dan uiteindelijk toch motorrijtuigenbelasting worden betaald. De verwachte opbrengst hebben we net kunnen lezen: die was niet 82 miljoen, maar slechts 9 miljoen. Oftewel: de staatssecretaris heeft zich vies vergist.

Tot slot wil de PVV dat de jonge oldtimers op diesel en lpg ook onder het overgangsregime vallen. Waarom heeft de staatssecretaris dit niet overwogen? Heeft hij liever een auto op benzine - want we zien dat bij de helft van de lpg-voertuigen de gastank is verwijderd - of een oude auto op lpg?