AO Ecofin (14 februari 2017)

Voorzitter. Het zal niet verbazen dat ik begin met Griekenland. Vorige week laaide de Griekse crisis weer op. We zijn inmiddels 257 miljard euro lichter, maar we zijn nog geen steek opgeschoten. De schuld staat nog steeds op een recordhoogte van 180% van het bbp en de werkloosheid is ook nog steeds 25%. Ik zei al dat de Griekse soap vorige week oplaaide en dat het weer crisis is. Het IMF zoekt naar de uitgang en Griekenland is gewoon een failliet land. Meer geld pompen in deze bodemloze put is dan ook zinloos. Het IMF becijferde twee weken geleden dat de Griekse schuld de komende decennia zal exploderen van 180% naar 300% van het bbp. Kan de minister van Financiën ingaan op die berekening? Ik hoor hem alleen maar zeggen dat het onzin is, maar ik ga ervan uit dat de economen bij het IMF weten wat ze doen. Als zij zeggen dat de Griekse schuld in 2060 300% van het bbp is, zou dat toch aan het denken moeten zetten.

Eerst zouden we alles terugkrijgen met rente en nu zegt deze minister dat hij er niet op hoeft te verdienen. Het IMF zegt nu echter dat we moeten kwijtschelden, omdat we anders straks niets meer terugkrijgen. Wanneer valt het besluit van het IMF om wel of niet mee te doen? Dat zou eind vorig jaar zijn, toen zou het begin deze maand zijn en nu is het weer uitgesteld. Het lijkt erop dat het IMF het blikje elke keer een paar meter verder schopt totdat het al zijn geld heeft teruggekregen. Het IMF wordt namelijk wel afgelost, in tegenstelling tot het ESM en het EFSF. Wanneer besluit het IMF of het hiermee doorgaat of niet?

Na het spoedberaad vorige week vrijdag met de Griekse minister van Financiën zou er weer witte rook zijn. Er zou een pakket op tafel liggen waar iedereen mee zou kunnen instemmen. Hoe ziet dat pakket eruit? Stemt de Griekse minister van Financiën daar ook mee in? Ik lees namelijk tegelijkertijd dat er een extra pakket van 1,8 miljard zou zijn, dat door Tsipras, de minister-president van Griekenland, weer wordt weggestemd. Hij is niet van plan om een bijkomend pakket met absurde en onlogische hervormingen te accepteren. Welke hervormingen noemt hij absurd en onlogisch? Is het moddergooien weer begonnen? Hij noemt het IMF laf. Griekenland krijgt van alles de schuld en Schäuble moet stoppen met de permanente agressie jegens Griekenland, aldus Tsipras. Hij had het zelfs over een land dat is geplunderd en waar veel offers zijn gebracht voor de Europese eenheid, de bekende Griekse reflex. Hoe staat het met het draagvlak voor dat pakket, als dat er al is, in Griekenland?

Dan de hybride mismatches. Ik lees dat Nederland heeft verzocht om een latere implementatiedatum gezien de impact van de voorstellen voor Nederland. Die discussie hebben we hier al vaker gehad. Links wil dat die datum naar voren wordt gehaald en de minister wil dat die datum naar achteren gaat, maar niemand spreekt over de impact. Wat is de impact eigenlijk voor Nederland van deze hybride mismatches? Is er een impactassessment gedaan, waar wij al eerder om hebben gevraagd? Nederland wil nu compromissen sluiten. Dat kan ik me voorstellen, maar wat is de impact daarvan? Wat heeft het Verenigd Koninkrijk voorgesteld aan uitzonderingen op die hybride mismatches?

Dan de zwarte lijst. Wordt er niet in OESO/BEPS-verband een zwarte lijst vastgesteld? Nu wordt dat Europees gedaan. Het is op zich prima dat er een zwarte lijst komt. Ik vraag me echter wel af welke criteria er ten grondslag liggen aan deze zwarte lijst. Dat wordt in de agenda heel globaal uiteengezet: fiscaal transparant, uitwisseling van rulings en county-by-country reporting. Het nultarief voor de vennootschapsbelasting (Vpb) ligt nog een beetje open. Wat is de inzet van de minister ten aanzien van de criteria voor de zwarte lijst? Hoe zit het straks met de landen binnen ons Koninkrijk? Hoe kunnen landen weer van die zwarte lijst afgehaald worden? Stel dat je erop komt. Wat moet je dan doen om eraf gehaald te worden en hoe snel kan dat dan gebeuren?

Ik heb nog een kleine vraag over de aanvullende begroting, want 2017 is nog geen maand oud of de eerste aanvullende begroting van 71,5 miljoen is alweer een feit. Die gaat over natuurrampen. Ik lees over natuurrampen in het Verenigd Koninkrijk, in Portugal en op Cyprus, maar er staat niets over de natuurramp die de Brabantse boeren heeft getroffen met die hagelstenen zo groot als voetballen. Kunnen die Brabantse boeren ook terecht bij dat solidariteitsfonds van 100 miljoen uit die aanvullende begroting?

Tot slot de schuldverlichting. Ik lees dat het ESM en de EFSF ook hebben ingestemd met de korte termijn schuldmaatregelen. Hoe groot zijn de budgettaire gevolgen van deze schuldmaatregelen op de korte termijn? Zoals vorige keer gezegd, wordt er in de Griekse media gesproken over 45 miljard. De minister kende dat bedrag toen niet. Ik neem echter aan dat het ESM en de EFSF als zij instemmen met korte termijn schuldverlichting wel weten wat de budgettaire consequenties daarvan zijn.