AO Eurogroep

Griekenland
Procedure
Voorzitter, Griekenland heeft de buit weer binnen, nog net voor de zomervakantie kunnen ze weer 8,5 mld bijschrijven. Inmiddels staat de teller op 260 MILJARD, ¼ ton per Griek.
Niemand vraagt zich af of ze dat ooit kunnen terug betalen. Niet voor niets wordt de druk om de schuld deels kwijt te schelden steeds groter.
Looptijden worden opgerekt en rentes gaan naar nul.

Iedereen weet dat ze dit nooit gaan terug betalen, maar toch worden er weer miljarden overgemaakt.

Bij het vorige AO werd door deze minister duidelijk gesteld dat er geen besluiten zouden worden genomen voordat met de Kamer is gedebatteerd.
Het is zoals te doen gebruikelijk: een principeakkoord in de eurogroep, daarna volgen de parlementaire procedures. Wij informeren dan de Kamer. Er wordt geen geld uitgekeerd dan nadat het parlementaire debat is gevoerd.

Toch zou de Raad van gouverneurs van het ESM gisteren al besluiten over de nieuwe MoU en de tranche van 8,5 mld. Klopt dat?

Hoe kan het dan dat de Raad van gouverneurs hier gisteren een besluit over zou nemen? Nog voordat de Kamer zich heeft uitgesproken?

Klopt het verder ook dat er uiteindelijk geen besluit is genomen?
Wat is de reden?
Mijn vraag is dan ook: wanneer wordt de volgende tranche aan Griekenland uitgekeerd?
Kunnen wij dat als Kamer nog tegenhouden? Ja -> motie

Prior actions
Verder was het de afspraak dat de volgende tranche pas worden uitgekeerd als voldaan is aan alle prior actions. Ik lees in de brief van de minister dat drie maatregelen eind juni nog zullen worden geverifieerd. Daarnaast lees ik dat er voor één afspraak is afgesproken dat wetgeving ‘mogelijk’ in het najaar wordt zal worden naar aanleiding van het rapport van de GRECO (“Group of States against Corruption”). Wat wordt hier onderzocht? Welke wetgeving?

Griekenland heeft dus aan vier voorwaarden nog niet voldaan!
Waarom is de tweede voortgangsmissie dan al afgerond en krijgt Griekenland de volgende tranche?

IMF
Dan wil ik ook nog weten hoe het zit met de deelname van het IMF.
Hier is namelijk nog steeds geen duidelijkheid over.

Het IMF heeft een mogelijke ‘stand-by Arrangement’ van 14 maanden toegezegd.
Wat houdt dit in en onder welke voorwaarden krijgt Griekenland dit?
Klopt het dat het gaat om een bedrag van 2 miljard?
Is dat nu de keiharde eis van Nederland en Duitsland, dat IMF meedoet met een magere 2 miljard participeert? Wat is nu 2 miljard op de 86 miljard die het ESM heeft toegezegd?!

Banken
Het blijkt dat de banken in de eurozone zijn behangen met Non Performing Loans (NPL’s).
950 MILJARD aan slechte leningen. Toch zijn deze banken gezond verklaard door de ECB?
Hoe kan dat? We zien nu dat Zuid-Europese zombiebanken omvallen als dominostenen.

In Spanje werd een paar weken geleden Banco Popular over 1 euro overgenomen door Banco Santander. Nu is er weer een bank in de problemen, namelijk de staatsbank Banca Mare Nostrum. Deze wordt door Bankia overgenomen. Kan de minister hierop ingaan?

In Italië werd eerst Monte dei Paschi door de Italiaanse overheid voor 6,6 mld overgenomen.
En daarna werden de Banca Populare di Vicenza en Veneto Banca door de overheid voor 17 mld afgewikkeld. De vraag is: wie volgt?!

Verder heeft Italië een staatsschuld van 2.218 miljard euro (132,6% bbp), maar reserveert eerst 6,6 miljard voor MPS en daarna ook nog eens 17 miljard voor de andere twee banken.
Hoe kan dit?!

Banca Populare di Vicenza en Veneto Banca zijn daarnaast geen systeemrelevante banken.
Hoe kan het dan dat zij staatssteun mogen ontvangen? Kan de minister dit uitleggen?

Verder wil ik van de minister weten of hij de mening deelt van de vicepresident van de ECB, Vítor Constâncio, dat Europese landen een eigen ‘bad bank’ moeten oprichten om hun banken te bevrijden van slechte leningen die in het verleden zijn verstrekt. (zei hij op 5 juli tegen FD)
Dit gaat namelijk bijna altijd gepaard met staatssteun.
______________________________________________________________________

Motie Griekenland

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat Nederland de deelname van het IMF als keiharde voorwaarde voor het steunpakket aan Griekenland heeft gesteld en dat het IMF nog steeds niet meedoet;

overwegende dat Griekenland tot nu toe meer dan 250 miljard euro aan hulpgeld heeft ontvangen van de eurolanden en dat de kans levensgroot is dat we dat geld nooit meer terugzien;
spreekt uit dat het onwenselijk is dat er nog extra miljarden van ons belastinggeld in de bodemloze put van Griekenland verdwijnen;

en verzoekt de regering niet in te stemmen met de volgende tranche van 8,5 miljard aan Griekenland en ervoor te zorgen dat we al het geleende geld zo snel mogelijk terug krijgen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Mulder
Van Dijck