Skip to main content

Najaarsnota 2017

Het gaat lekker! De economie groeit en bloeit en de overheidsfinanciën zijn weer op orde.
Alleen de burgers merken er helemaal niets van in hun portemonnee. Ze profiteren niet mee van deze economische groei van meer dan 3%.

De minister moest dit ook toegeven. Echte Lastenverlichting voor gezinnen zit er niet in!
Op termijn is zelfs sprake van een lastenverzwaring van 1,2 mld (Cpb).

Het gaat dus wel goed met de economie, met de Staatskas, met de multinationals (lagere Vpb) en met buitenlandse beleggers (afschaf dividendbelasting), maar niet met onze gezinnen.

De koopkracht stijgt nauwelijks. Dit jaar met 0,3%, volgend jaar met 0,6% en in 2019 met 1,4%, maar dan moeten wel de lonen gaan stijgen met 3,5%!
Da’s makkelijk, het kabinet belooft koopkrachtstijging, maar het bedrijfsleven moet daar met hogere lonen voor gaan zorgen. DNB voorspelde eergisteren een loonstijging van max 2,5% (2019). En vandaag voorspelde het Cpb een loonstijging van 2,2% (2018).

Dus wat is deze koopkrachtbelofte nog waard als de lonen niet hard genoeg stijgen, stijgt de koopkracht ook niet? Is de minister bereid om nieuwe koopkrachtberekeningen te laten maken door het Cpb of NIBUD o.b.v. van de nieuwe inzichten?

En zo worden we jaar-in en jaar-uit blij gemaakt met een dooie mus. Na het zuur komt het zoet! En als het zoet er dan is, moet het dak worden gerepareerd. Nederland mag zich een slag in de rondte werken voor een schijntje. Het besteedbaar inkomen staat al jaren stil!
Zij zijn het die de groei realiseren, maar mogen er niet van profiteren!

Het BBP groeit naar verwachting de komende 4 jaar met 150 Miljard. Dat is gemiddeld 35 mld per jaar! Waar is deze groei op gebaseerd?
Volgens het Cpb is de overheid zelf de grote aanjager – procyclisch beleid – overheidsbestedingen groeien dit jaar met 0,4%, maar volgend jaar met 3,5%. Cpb heeft het zelfs over expansief begrotingsbeleid.

Is dat soms de verklaring waarom het overschot nauwelijks stijgt. Het overschot hangt rond de 3 miljard, terwijl het BBP met 150 mld groeit. Waar blijft dit geld!?
Alles voor Wopke! Niets voor Henk en Ingrid.

Betekent dit dat de overheid de hele groei opsoupeert door extra uitgaven en aflossing op de Staatsschuld?

Over aflossing op de Staatsschuld gesproken. Hoe kan het dat er € 118 mld wordt afgelost (vraag 12; in absolute zin), terwijl de totale schuld nauwelijks omlaag gaat (420 -> 410 mld). Hoe is dit te verklaren?

We zien ook dat de rentelasten flink zijn gedaald. De Staat betaalt bijna 3 miljard minder dan een paar jaar geleden. Waarom is ervoor gekozen om deze rentelasten onder het uitgavenkader te plaatsen. Is dat niet Gevaarlijk!
Betekent dat dat straks extra bezuinigd moet worden als de rente gaat stijgen (post-QE), want dat de rente gaat stijgen is zeker. De vraag is alleen wanneer?

Datzelfde geldt voor de gasbaten? Waarom deze onder het uitgavenkader plaatsen? Als straks de gaskraan verder dicht moet, volgen er dan extra bezuinigingen. Hoe gaat de minister dit opvangen?

Het kabinet roept heel stoer dat andere landen eerst hun eigen huis op orde moeten hebben, alvorens gedacht kan worden aan risicodeling en vangnetten. Dat is stoere taal en tegelijk wensdenken. Want dat gaat nooit gebeuren. Ze doen niet eens een poging. En waarom zouden ze? Ze hebben een ECB die al hun junkbonds opkoopt. Ze hebben een noodfonds om op terug te vallen. En ze hebben Target 2 die alles voorschiet.

We zien dat de tekorten van de Club Med landen al jaren boven de 3% en de Staatsschuld zelfs boven de 100% ligt.
Italië heeft een mega schuld van 132% BBP (= 2.200 mld). Om op 60% Staatsschuld te komen moet Italië 1.200 miljard aflossen.
Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat Italië 1.200 mld aflost?
Houdt de minister hier staande dat hij nooit zal instemmen met een Europees Monetair Fonds, zolang landen niet gezond zijn.

Nederland betaalt zich blauw aan de holle bolle Gijs in Brussel.
In 2017 mogen we 7 miljard afdragen, terwijl dat oploopt naar 9 miljard in 2019. Hoe is dit te verklaren?

Neem nu de BNI afdracht. Waarom is deze afdracht 0,15% hoger in 2019 dan in 2017. Hoe is dit te verklaren?
Ook zie ik onze korting (van bijna 1 miljard) niet terug in 2018 en 2019.
Waar is die gebleven?

De opbrengsten van de schenk en erfbelasting vallen met bijna een ½ miljard lager uit dan begroot. ICT problemen! Dat het oude systeem niet meer kon worden aangepast was al begin 2015 bekend, maar de minister weet het pas een maand! Gaat goed met de communicatie!
Als reden geeft de minister nu dat de noodzakelijke expertise niet meer in huis is. Zijn de verkeerde mensen soms vertrokken met de goud gerande vertrekregeling?
En daar zijn nu 17.000 mensen de dupe van! 17.000 mensen wachten op hun erfenis (14.000) of schenking (3.000).
En het enige wat deze minister in petto heeft, is dat ze geen rente hoeven te betalen over de aanslag?! Wat is dit? De vraag is niet of de minister rente krijgt, maar of hij rente gaat vergoeden vanwege deze nalatigheid.

Het is een feest begroting voor deze minister met alleen maar meevallers.
De economie groeit met meer dan 3%. De werkloosheid krimpt harder dan ooit. Een constant overschot van boven de 3 mld. En een schuld die smelt als sneeuw voor de zon van 57 naar 46% in 2021.

Maar het is geen feest in de huiskamers van Nederland, daar moeten ze het doen met een paar kruimels. De koopkracht stijgt nauwelijks, net als de lonen. Daar wordt niemand echt vrolijk van. Op het ministerie van Financiën is het feest en schijnt de zon. Maar bij de mensen thuis is het koud en donker. De vraag is wanneer laat deze minister Nederland meeprofiteren...... Het wordt namelijk hoog tijd!

Tweede termijn

Ik blijf het schandalig vinden dat partijen als de VVD blijven zeggen dat de mensen het moeten voelen dat het economisch beter gaat. En ondertussen niets doen aan lastenverlichting.
Geen woorden maar daden! Zou ik zeggen.
Terwijl het geld tegen de plinten klotst bij Financiën, worden burgers met een paar kruimels afgescheept. Zoethoudertjes, dat zijn het.

De koopkrachtstijging is verwaarloosbaar. 0,3% dit jaar, 0,6% volgend jaar.
En deze stijging is dan ook nog eens geheel afhankelijk gemaakt van de lonen. Stijgen de lonen minder hard, dan kan men de hele koopkracht belofte op zijn/haar buik schrijven.

En dan nu schijnheilig aankomen met een meevallersformule. Bah!
Het vorige kabinet (Rutte2) had zo’n meevallersformule opgenomen in de begrotingsregels.
En toen deze formule van toepassing was (voor de zomer), gaf minister Dijsselbloem niet thuis.
Weer zo’n valse belofte van de VVD.
Hoe vaak denkt men nog de kiezer om de tuin te leiden met mooie praatjes en formules.

Voorzitter om de VVD een beetje te helpen, de volgende motie:
De Kamer gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de economie dit jaar en volgend jaar met meer dan 3% groeit,
constaterende dat de koopkracht van burgers in Nederland nauwelijks stijgt, waardoor ze nauwelijks meeprofiteren van deze groei;
constaterende dat de overheidsuitgaven wel substantieel groeien in 2018 met 3,6%;
verzoekt de regering meer in te zetten op lastenverlichting voor burgers, zodat zij ook gaan merken in hun portemonnee dat het economisch beter gaat;
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Dijck
De Jong

Voorzitter en dan het debacle bij de Belastingdienst. Daarover de volgende motie:
De Kamer gehoord de beraadslaging,
overwegende dat 17.000 mensen, buiten hun schuld, wachten op hun erfenis of schenking, omdat de belastingdienst haar ICT systeem niet op orde heeft;
constaterende dat het voorstel van de minister om geen belastingrente over de aanslagen te heffen niet meer dan logisch is, maar ook veel te mager;
verzoekt de regering als compensatie voor de nalatigheid van de belastingdienst nu juist belastingrente moet uitkeren over de schenking en/of erfenis aan gedupeerden over de periode dat ze buiten hun schuld hebben moeten wachten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Dijck