PVV hekelt Europa vanwege absurde blokkade op uitzetting Somaliërs

Vragen van de leden Fritsma en Wilders (beiden PVV) aan de minister voor Immigratie, Integratie en Asiel over het niet terug kunnen sturen van Somaliërs (deze vragen vormen een aanvulling op de eerder deze week door deze leden over dit onderwerp ingediende vragen).

Bent u bekend met de reportage “Mogadishu rustiger geworden”, welke te zien was in het NOS Achtuurjournaal van woensdag 18 juli 2012? (*)

Deelt u de mening dat het beeld van de situatie in Mogadishu dat uit genoemde reportage naar voren komt een buitengewoon schril contrast vormt met de eerder, onder andere in het Verkort ambtsbericht Somalië uit februari 2012 en in de uitspraak van de Raad van State van 17 juli 2012 gegeven beschrijvingen van de veiligheidssituatie in Mogadishu nu in deze reportage onder meer wordt gesteld dat wekelijks honderden Somaliërs terugkeren naar de stad? Zo neen, waarom niet?

Welke maatregelen bent u voornemens te treffen op grond van deze informatie om er voor te zorgen dat terugkeer van Somaliërs naar hun land van herkomst zo spoedig mogelijk wordt hervat? Deelt u tevens de mening dat uit deze situatie wederom de noodzaak blijkt van vertrek van Nederland uit de EU nu ons land op grond van Europese richtlijnen geen vreemdelingen terug kan sturen naar veilige gebieden waar andere vreemdelingen wel vrijwillig naar terug blijken te keren?

(*) http://nos.nl/video/396509-mogadishu-rustiger-geworden.html