Debat over opvang Syriërs

Voorzitter, de PVV vindt de roep van veel partijen om Syrische vluchtelingen in ons land op te vangen in één woord absurd. De linkse partijen tuimelen zowat over elkaar heen om te pleiten voor een veel ruimere toelating van Syriërs. En onder die linkse partijen versta ik natuurlijk ook de VVD, die de opname van nog meer Syriërs ook niet uit wil sluiten.

Het is onvoorstelbaar dat de andere partijen nog steeds niet doorhebben dat Nederland de voortdurende immigratie –en alle daarmee gepaard gaande problemen- al lang niet meer aan kan.

Jaarlijks komen er rond de 160.000 migranten binnen, we krijgen het ene generaal pardon na het andere, en nu wil men ook weer duizenden Syriërs binnenhalen.
De SP had het –nogmaals- over een aantal van 5000.

Alsof er geen economische crisis is, alsof er nog wel wat meer geld van de Nederlander kan worden afgepakt.
Alsof we er makkelijk duizenden bijstandsuitkeringen, nog meer integratieproblemen en nog meer islamisering bij kunnen hebben!

Vz,

De opvang van vluchtelingen uit Syrië moet natuurlijk plaatsvinden in de eigen regio.
Landen als Saudi-Arabië, Koeweit, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten bulken ook van het geld, de ruimte en de middelen om dat te doen.

Bovendien liggen ze niet alleen geografisch veel dichter bij Syrië dan Nederland, maar geldt dit natuurlijk ook voor de taal en cultuur.

En als Europese landen dan toch zo nodig afspraken maken met de UNHCR over opvang van Syrische vluchtelingen, dan moet Nederland daar gewoon niet aan meedoen.

In verhouding tot andere Europese landen heeft Nederland al veel te veel asielzoekers toegelaten.

Namens de PVV roep ik het kabinet dus op om geen geen Syrische vluchtelingen naar Nederland te halen.

Ook niet in de toekomst!
En dat is precies wat de kabinetsbrief van gisteren niet uitsluit.
Sterker nog, het kabinet lijkt er op aan te sturen om toch meer Syriërs naar Nederland te halen wanneer de UNHCR de voorbereiding van die hervestiging beter op orde heeft.

Vz,

Ondertussen zijn los van die hervestigingsprogramma's in Nederland afgelopen maanden al 1300 gewone asielverzoeken gedaan door Syriërs.
Het kabinet schrijft in de brief van gisteren dat die bijna allemaal zijn ingewilligd, en dat de gezinsleden van al die asielzoekers op dit moment ook in toenemende mate naar Nederland komen.

De stelling dat het kabinet zich primair inzet op opvang in de regio voor Syriërs is dus helemaal niet waar;
Bijna alle Syriërs die zich hier melden krijgen immers een verblijfsvergunning.

Hiermee wordt natuurlijk weer een ouderwetse aanzuigende werking gecreëerd.
Wederom is de boodschap: Kom naar Nederland, want hier kun je makkelijk een verblijfsvergunning ophalen.
Graag een reactie van het kabinet op dit punt.

Tenslotte vz, zit Syrië vol met strijders die de meest verschrikkelijke misdaden plegen.
We moeten niet nog een keer de fout maken om de deur voor al die oorlogsmisdadigers wagenwijd open te zetten.
Ook in dat licht roep ik het kabinet op om de beoordeling van visumverzoeken en asielaanvragen juist niet te versoepelen.