Vragen van het lid Helder (PVV) aan de minister van Veiligheid en justitie over het bericht 'Aanpak op maat voor zwaarste criminelen'.

Kent u het bericht 'Aanpak op maat voor zwaarste criminelen' (*)?

Klopt het dat het gaat om het continu op de huid zitten van lieden die in de afgelopen vijf jaar drie keer of vaker zijn aangehouden en/of veroordeeld voor onder meer overvallen, straatroven, woninginbraken, openlijke geweldpleging, doodslag en moord, allemaal misdrijven die enorm veel impact hebben op slachtoffers en hun familieleden?

Klopt het dat Rotterdam dit gaat doen door middel van de zogenaamde persoonsgerichte aanpak?

Hoe is het mogelijk dat een crimineel die al drie keer is veroordeeld voor dergelijke ernstige misdrijven überhaupt nog vrij rondloopt?

Bent u met de PVV van mening dat het belachelijk is dat personen die veroordeeld zijn voor dergelijke ernstige misdrijven slechts een slappe straf van minder dan 5 jaar opgelegd hebben gekregen? Zo nee, waarom niet?

Bent u bereid het principe van 'three strikes you’re out' in te voeren voor dit soort onverbeterlijke criminelen om zo de samenleving adequaat te beschermen tegen deze lui? Zo nee, waarom niet?

(*) Telegraaf, 08-08-12

steun ons ideal