Vragen van het lid Helder (PVV) aan de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie over het bericht: 'Hardenberg woest om taakstraf na geweld.'

Kent u het bericht: "Hardenberg woest om taakstraf na geweld" (*)?

Klopt het dat ene J.S. (25) van de rechter een taakstraf kreeg opgelegd omdat hij een jongeman uit Hardenberg ernstig toetakelde in het uitgaansleven, waarbij het slachtoffer een gebroken kaak en een scheur in zijn schedel opliep en wekenlang alleen vloeibaar voedsel kon eten?

Bent u het met de PVV eens dat het terecht is dat deze "straf" tot woede heeft geleid bij de burgers en dat voor een dergelijk misdrijf geen taakstraf moet kunnen worden opgelegd? Zo nee, waarom niet?

Bent u met de PVV van mening dat de wettelijke grens (een misdrijf waar 6 jaar of meer op staat en een ernstige inbreuk op de lichamelijke integriteit van het slachtoffer) inhoudende dat geen taakstraf kan worden opgelegd bij ernstige zeden- en geweldsmisdrijven ontoereikend is aangezien dit misdrijf er blijkbaar niet onder viel? Zo nee, waarom niet?

Deelt u de mening dat niet valt in te zien waarom onderscheid gemaakt wordt tussen 'gewone' zeden- en geweldsmisdrijven en ernstige zeden- en geweldsmisdrijven, dat zeden- en geweldsmisdrijven altijd ernstig zijn en bent u daarom bereid deze misdrijven altijd uit te sluiten van de mogelijkheid deze te bestraffen met enkel een taakstraf? Zo nee, waarom niet?

Bent u bereid om eindelijk de taakstraf te schrappen als hoofdstraf nu wederom blijkt dat er onvoldoende draagvlak is in de samenleving voor de taakstraf? Zo nee, waarom niet?

(*) Telegraaf, 23 januari 2013

steun ons ideal